23948sdkhjf

DEBAT: Hvem er de egentlige skyldige?

Svar til Jan Larsen:

Jeg vil give dig delvis ret i, at det at kalde sig vognmand, når man kun har en enkelt bil og bare kører for en eller anden stor speditør, er nok ikke den rette betegnelse, men jeg har nu også - siden 2002 - kaldt mig selv for en chauffør, der har en lastbil. Årsagen til det er, at siden 2002 kunne jeg ikke betale overenskomstmæssig løn mere, og derfor måtte jeg fyre de to mand, jeg havde dengang.

Du mener, at vi små "vognmænd" ikke er et hak bedre end de østeuropæere, vi "piver" over. Det er din gode ret at mene det.

Jeg mener - sikkert modsat dig - at vi kan takke de store vognmænd/speditører, der allerede i slut-80'erne begyndte at "etablere" sig med postkassefirmaer i Tyskland og Luxemburg, ene og alene for at omgå danske lønninger. Senere, da østlandene blev en del af EU, ville kreativiteten ingen ende tage, så nu har man også postkassefirmaer i disse lande.

De store vognmænd og speditører misfortolker EU's regler om både cabotagekørsel, som er sat i system, hvilket er ulovligt, ligesom deres østchauffører overtræder køre- og hviletiderne massivt, da de jo "bor" i bilerne i 3-4 md. ad gangen, som også er ulovligt.

Men hvem er så de egentlige skyldige i elendige priser for de vognmænd, der kører efter reglerne? Som jeg ser det, er det disse store transportfirmaer, og ikke mindst vore myndigheder/politikere, som lader ulovlighederne ske.

Leif Therkelsen
Stationsvej 13
6622 Bække

[add:489]

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.077