23948sdkhjf

Vognmænd: En lettisk tilståelsessag

Torsdag var EU-landenes transportministre samlet i Bruxelles for at drøfte vejtransportbranchens vilkår, og det luxembourgske formandskab indledte mødet med at slå fast, at situationen i dag lider under juridiske tvivlsspørgsmål og unfair konkurrence samt en efterlysning af harmoniserede regler for cabotage og kørehviletid.

Transportkommissæren, Violeta Bulc, understregede, at det var fælles-europæiske udfordringer, som krævede fælles-europæiske løsninger, men understregede også, at yderligere liberaliseringer måtte gå hånd i hånd med det sociale ansvar, og at hun så frem mod samarbejdet om en vejtransportpakke i 2016.

Cabotagekørsel afgørende for Letland

Helt fælles fodslag i kredsen var der dog ikke. Fra lettisk side blev cabotagekørsel fremhævet som afgørende for Letland.

»Det er jo en ren tilståelsessag, som bekræfter, at nogle udnytter cabotage som en storskala forretningsmodel – og ikke som cabotage oprindeligt var tænkt, nemlig som enkeltstående ture, der udføres for at begrænse tomkørsel, og altså hverken systematisk, løbende eller permanent,« siger Erik Østergaard, administrerende direktør.

For komplicerede køre- og hviletidsregler

Der var derimod bred enighed om fordelene ved ensartede regler. Den danske minister gav udtryk for, at man må få forbedret køre- hviletidsbestemmelserne. Bestemmelserne er for komplicerede, som de ser ud i dag, slog Hans Christian Schmidt fast.

Den danske minister plæderede også for en harmonisering af reglerne og appellerede til, at alle lande praktiserer reglerne ensartet.

Det stod også klart, efter det danske indlæg, at man fra dansk side ønsker, at kommissionen skal se på, hvordan vi definerer cabotage. Blandt andet gav ministeren udtryk for, at cabotage bør defineres ud fra antal kørte kilometer og ikke antallet af ture, at cabotage bør begrænses. Og at det bør være midlertidigt i sin karakter og begrænset i sin udbredelse.

Ros til Hans Christian Schmidt

»Jeg er først og fremmest glad for, at også de sociale dimensioner ved transporterhvervet, herunder de vilkår der opstår som følge af social dumping og unfair konkurrence, står helt centralt i debatten ved rådsmødet. Og jeg er fortrøstningsfuld efter at have hørt den danske ministers position. Jeg ved godt, at det her er det lange seje træk og en proces, hvor der skal kæmpes længe før alle regler og al kontrol sidder i skabet – men det er godt nyt for DTL-vognmændene at både den danske minister, de toneangivende lande og ministerrådet har fokus de rigtige steder.

«Det er godt, at den danske minister forsøger at tænke i nye baner i forsøget på at indhegne cabotagekørslen, for eksempel i overvejelser om begrænsninger på antal kørte cabotage-kilometer,« siger Erik Østergaard.

[add:503]

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078