10 nye elever til Slagelse Transportcenter
Fragtmand Jens-Ole Larsen har stor tiltro til fremtiden. Han forventer, at Slagelse Transportcenter inden for de næste par år får brug for yderligere arbejdskraft. Allerede til foråret regner han med, at firmaets godt 50 lastbiler får ekstra gods at køre med. Derfor er oprustningen af mandskab begyndt. To elever er allerede begyndt, mens otte andre for første gang trækker i arbejdstøjet fra årsskiftet.
»Vi har stor succes med at uddanne elever. Vi opnår herigennem både dygtige, loyale og engagerede medarbejdere, der ikke er bange for at tage ansvar. Man kan sige, at vi præger dem nu, så de på sigt kan videreudvikle os som virksomhed. Med tilgangen af de nye elever sikrer vi, at vi fortsat kan tilbyde service af høj kvalitet,« udtaler fragtmand Jens-Ole Larsen.
Høreproblemer stopper ikke Christian
Flere af de nye elever er fundet i samarbejde med Jobcenter Slagelse. Heriblandt er 23-årige Christian Jensen fra Holbæk. Han er hørehæmmet og har det sidste halve år været i praktisk hos Slagelse Transportcenter, hvor han fra deres terminal i Holbæk har kørt ud med varer i en varebil. Det gjorde han så godt, at Slagelse Transportcenter tilbød ham en chaufførelevuddannelse. Christian Jensen får dermed, trods sine udfordringer i livet, sit store ønske om at køre lastbil opfyldt.
»Jeg brænder virkelig for at køre lastbil og arbejde som chauffør. Min far er lastbilchauffør, så det er herfra, interessen for faget opstod. Det her er min drøm, og den vil jeg ikke lade mit handicap stoppe,« siger Christian Jensen.
Han er født hørende, men som grundet meningitis, da han var omkring 10 måneder, mistede hørelsen på begge ører. Han har frem til 21-års alderen været døv. Men for to år siden fik han opereret et Cochlear Implant, forkortet CI, som er et avanceret høreapparat, der giver ham mulighed for at opfatte lyd.
Forstående kunder og kolleger
»Det er en stor omvæltning pludselig at kunne høre. Men selvom jeg kan opfatte lyd, kender jeg endnu ikke alle ord. Jeg har skullet starte helt forfra,« siger Christian Jensen, der indtil videre primært kommunikerer med kontoret og omvendt via sms’er på mobilen. Men han er i arbejdet også dagligt nødt til at tale med både kunder og kollegaer.
»Jeg synes, det går godt. Både kunderne og mine kollegaer er meget forstående. De er meget imødekomne og tålmodige. Der kan selvfølgelig opstå små misforståelser, men dem vil der med tiden, i takt med at jeg lærer nye ord, blive færre af,« siger Christian Jensen.
[add:352]