23948sdkhjf

Scania lancerer ny Eco-roll funktion

Scania har netop lanceret en ny Eco-roll funktion, som kan hjælpe transportvirksomheder med at reducere brændstofforbruget med op til to procent, oplyser Scania.

Scania Eco-roll vælger løbende det optimale tidspunkt for lastbilen at rulle i frigear ned ad bakker afhængig af hastighed, topografi, vægt og øvrige kørselsforhold.

Selvom det kan synes meget enkelt at vælge den mest økonomiske måde at køre ned ad bakke på, indgår der en lang række faktorer i beslutningen. Derfor er Scania Eco-roll kombineret med flere af Scanias hjælpesystemer, som automatisk samarbejder for at give chaufføren mulighed for opnå det lavest mulige brændstofforbrug.

Gear eller frigear?

[pic:21194]Det gælder bl.a. Scania Active Prediction Cruise Control, der ved hjælp af GPS altid kender køretøjets position og dermed ”kan se” op til tre km frem. Active Prediction-systemet tilpasser løbende lastbilens hastighed efter forholdene ved f.eks. automatisk at tage tilløb før en bakke eller at reducere trækkraften umiddelbart før en bakketop, så lastbilen ruller gratis over toppen uden unødigt brug af brændstof.

En speciel funktion i Scania Eco-roll er evnen til at beregne, hvornår det bedst kan svare sig at lade lastbilen rulle ned ad bakke i frigear eller at lade den forblive i gear og dermed motorbremse på nedkørslen. Ved at rulle i frigear bruger motoren stadig lidt brændstof for ikke at gå i stå, mens brændstoftilførslen afbrydes helt, når lastbilen ruller i gear ned ad en bakke.

Bedst på lange nedkørsler

[pic:21195]Systemet beregner løbende, om der er mulighed for mindst 10 sekunders friløb ned ad bakke. Scania Eco-roll giver dermed størst udbytte på ruter med lange nedkørsler, hvor lastbilens hastighed ikke er så høj, at den skal bremses undervejs. Chaufføren informeres løbende under kørslen om systemets funktion ved hjælp af kontrollamper og omdrejningstæller i instrumentpanelet, som indikerer, hvornår hhv. Eco-roll og Active Prediction-systemerne er aktive. Chaufføren kan til enhver tid selv afgøre, om han vil følge systemets anvisninger eller selv overtage styring af speedertryk, hastighed, opbremsning osv.

Ud over at være kombineret med Scania Active Prediction forudsætter Scania Eco-roll, at lastbilen er udrustet med Scanias fuldautomatiske Opticruise-gearskiftesystem. Det fungerer, når cruise control er aktiveret ved hastigheder på 60 km/t og derover, og der samtidig er valgt gearskift i Standard- eller Økonomi-mode.

Scania Eco-roll kan leveres på de fleste Scania Euro 6-lastbilmodeller fra foråret 2014.

[add:369]

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.047