DEBAT: Den danske vognmand bliver ofret
Tænk hvor mærkeligt det havde været, hvis Jesper Olsen i 1986 havde givet Lars Høgh skylden for hans elendige tilbagelægning. Lidt samme fornemmelse får man, når DTL bortforklarer sit ansvar for, at danske vognmænd kan se frem til højere bøder for selv bagatelagtige overtrædelser af godskørselsloven og buskørselsloven. Det er et helt almindeligt kendt, at man ikke må diskriminere bødesatserne på baggrund af lastbilens nationalitet. Det vil vi jo heller ikke acceptere over for danske vognmænd, der kører i udlandet.
Derfor vidste DTL jo godt, at bødesatserne for overtrædelse af godskørselsloven ville blive den samme, uanset om man har hvid eller gul nummerplade på lastbilen. Der står i øvrigt også i rapporten fra cabotageudvalgets, hvor DTL også deltog, at ”bødeniveauet svarer til niveauet for ulovlig godskørsel med danske lastbiler”. At DTL så i et høringssvar prøver at undskylde sig med, at man ikke støtter højere bøder til danske vognmænd, er jo desværre alt, alt for sent. Offeret bliver desværre den danske vognmand.
DI Transport og ATL foreslog under arbejdet i cabotageudvalget og efterfølgende i vores høringssvar en lavere bødesats for bagatelagtige overtrædelser, som f.eks. manglende angivelse af varenes vægt i fragtbrevet eller en glemt godskørselstilladelse. Men DTL valgte i stedet at støtte fagbevægelsens ønske om højere straffe til den danske vognmand. Det er endnu mere grotesk, at stramningerne også skal ramme buskørslen.
Det er desværre ikke første gang, at det går ud over den danske vognmand. Under debatten om skat på arbejdsudleje arbejdede DTL til det sidste for, at danske vognmænd skulle betale mere i skat af de ydelser danske vognmænd købte hos udenlandske underleverandører. Og de danske begrænsninger på cabotagekørsel vil også ramme danske vognmænd, der i dag udfører helt lovlig cabotagekørsel med dansk indregistrerede lastbiler i Sverige, Tyskland og Norge. På den måde legitimerer man, at danske vognmænd bliver diskrimineret, når de kører i udlandet.
Det ville klæde DTL at gøre som Jesper Olsen og tage ansvar for en dårlig tilbagelægning, men forskellen er måske, at Jesper Olsen ikke gjorde det med vilje.
Rune Noack,
chefkonsulent i DI Transport
[add:415]