23948sdkhjf

ITD: Branche-selvmål skyld i bødestramninger

Torsdag førstebehandler Folketinget et lovforslag, der vil sætte bøderne i vejret for overtrædelser af transportens markedsregler i Danmark. Lovforslaget udspringer af et ønske om at straffe ulovlig cabotage med højere bøder.

Men det er ikke kun udenlandske lastbiler, der rammes af stramningerne. På hele området for overtrædelser af godskørselsloven får bøderne nemlig et ordentligt hak opad. Og det skyldes ifølge ITD et klart ”selvmål” af de dele af branchen, der har presset på for mere kontrol og hårdere sanktioner imod ulovlig cabotage – med slet skjult reference til ikke mindst 3F og DTL.

»Ønsket om de højere bøder kommer fra et par organisationer, hvis gentagne og højlydte svar på den udenlandske konkurrence i det indre marked er god gammeldags protektionisme. De må sidde med en sær smag i munden nu, hvor deres lobbyindsats reelt kan betyde, at deres egne medlemmer får strammet bødeskruen endnu engang. Det ligner et gedigent selvmål,« siger Poul Bruun, der er erhvervspolitisk chef i ITD.

Glemsomhed koster kassen

»Man kan anføre, at spørgsmålet om bødestørrelser jo er uvæsentligt for de vognmænd, der undlader at overtræde reglerne, og det er heldigvis også langt de fleste. Problemet er bare, at proportionerne for længst har forladt debatten om de udenlandske lastbilers kørsel i Danmark, og derfor er de bøderammer, der nu lægges op til, også helt ude af proportion,« siger Poul Bruun.

Han peger blandt andet på, at et forkert udfyldt fragtdokument ifølge lovforlaget vil medføre en bøde på 5000 kr. Det samme gælder, hvis chaufføren har glemt at medbringe sin kørselstilladelse i bilen – også selv om dokumentet kan tilvejebringes, og alle relevante tilladelser er i orden. Er der flere fejl i dokumentationen, dobles bøden på de 5000 kr. op i forhold til antallet af fejl.

»Banale fejl og forglemmelser bør ikke kunne udløse så store bøder, uanset om bilen er dansk eller udenlandsk. En advarsel eller en langt mindre bøde bør være en del af paletten. Men den skingre form, som debatten om udlændingene har haft, har helt blæst disse fair og rimelige trin ud af bødestigen,« siger Poul Bruun.

 
Proportioner efterlyses

Han understreger, at ITD støtter op om høje bøder for alvorlige overtrædelser af markedsreglerne. Men han savner generelt rimelige proportioner i de bødesatser, der lægges op til.

»Den udenlandske lastbil, der en enkelt gang kommer til at køre en indenrigstur for meget, straffes ifølge forslaget med den højeste bødesats på 35.000 kr. Det forekommer besynderligt, at man ikke gemmer den højeste sats til den lastbil, der gentagent og systematisk overtræder reglerne,« siger Poul Bruun.

[add:338]

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094