DTL: Vi kæmpede som de eneste
Alt tegner til, at bødetaksterne for overtrædelser af godskørselsloven får et gedigent hak opad i nær fremtid. Minimum 5000 kr. skal det fremover som minimum koste fx at glemme at have tilladelsen til godskørsel med i lastbilen.
Ifølge ITD kan stramningerne tolkes som et selvmål af de organisationer, der har kæmpet for hårdere straffe til udenlandske lastbiler, der overtræder cabotagereglerne. Det er nemlig disse stramninger, der trækker en generel bødestigning med sig på området.
Bl.a. DTL har været fortaler for hårdere sanktioner til cabotage-synderne – men her ryster man på hovedet af ITD’s kritik.
»Vi har netop kæmpet aktivt for – både på mødet med Trafikstyrelsen og i vores høringssvar – at få pillet de generelle bødeforhøjelser ud af forslaget, så man ikke blandede de øvrige områder sammen med stramningerne på cabotage-området,« siger Ove Holm, erhvervspolitisk chef i DTL, som svar på kritikken fra ITD.
»Desværre stod vi ret alene om det sammen med Dansk Erhverv. ITD og andre accepterede uden videre den præmis, at bøderne skulle strammes på hele området,« siger Ove Holm.
Torsdag førstebehandles forslaget i Folketinget.
»Det er jo sjældent, at man får rokket ved et forslag, når først det er på vej igennem systemet. Men det er da sket før, at det er lykkedes at få et forslag delt op, så man kan forholde sig til de enkelte dele af det. Så det kan man jo håbe på sker igen,« siger Ove Holm.
[add:424]