Transportkrig med Rusland
Kontroverserne mellem Rusland og EU på transportområdet er spidset til i den seneste tid, hvor den internationale garantiorganisation IRU har henvendt sig til topfolkene i FN og EU om de russiske overtrædelser af TIR-konventionen.
I sommer meddelte de russiske toldmyndigheder, at man ville stille krav til lastbiler, der kørte ind i Rusland under TIR-toldtransitordningen, om, at de nu skulle stille ekstra garantier for godset. Det er ellers ikke tilladt ifølge TIR-konventionen.
Det blev mødt med protester, hvorefter Rusland indskrænkede kravet til kun at gælde toldområderne i Fjernøsten, Sibirien, Ural og Volga. Men nu har russerne meddelt krav om garantistillelse ved grænsen også i Moskva-regionen og den nordvestlige region, der handler en del med Vesten.
Det kan berøre dansk eksport til Rusland med lastbiler. Kun meget få danske lastbiler kører til Rusland - primært dyretransporter - men en del speditører sender transporter dertil med udenlandske vognmænd.
TIR-ordningen har eksisteret i 50 år , men forventes helt at ophøre i Rusland pr. 1. december, da de russiske toldmyndigheder har opsagt samarbejdet.
[add:352]