Scania indvier Europas største klimavindtunnel
Scania har netop indviet Europas mest avancerede klimavindtunnel for tunge køretøjer. Den er placeret på Scanias Tekniske Centrum i Södertälje ved Stockholm, og med den kan Scania teste både lastbiler og busser i fuld størrelse under de mest krævende vejr- og vindforhold.
Vindtunnelen udgør en investering på 400 mio. svenske kroner, og Scania er dermed mindre afhængig af udendørs feltprøver og testkørsler under forskellige klimaforhold – fra arktisk kulde i det nordlige Skandinavien til tropisk varme i det sydlige Spanien. Ved hjælp af den nye klimavindtunnel kan Scania desuden skabe et kontrolleret miljø til forsknings- og udviklingsarbejdet og dermed forkorte udviklingstiden for sine nye lastbiler og busser.
»Vores nye klimavindtunnel hjælper os med at udvikle endnu mere avancerede køretøjer med forbedret brændstoføkonomi og reduceret miljøbelastning,« siger Harald Ludanek, der er Executive Vice President i Scania og chef for forskning og udvikling.
»Når vi gennem avanceret design kan reducere virkningen af sne, regn og snavs på vores køretøjer i drift, vil Scanias kunder og chauffører desuden opnå et bedre førerhusmiljø og øget trafiksikkerhed,« tilføjer han.
Fra arktisk kulde til tropisk varme
[pic:21104]Klimavindtunnellen kan simulere temperaturer mellem -35 og +50° C samt luftfugtighed fra 5 til 95 %. Klimasystemet er forsynet med små snekanoner, der kan producere forskellige typer sne og is. Sneen kan erstattes med regn af forskellige intensitet, og selv dråbestørrelsen kan varieres. Ved at tilføje et fluorescerende kemikalie til vandet er det muligt med UV-belysning at se, præcis hvor regnvand og snavs rammer under kørslen.
I klimatunnellen er testkøretøjerne placeret på ruller, så teknikerne kan simulere kørsel med op til 100 km/t. Her kan enkeltkomponenter testes for modstandskraft mod gentagne varme- og kuldepåvirkninger, hvordan regnvand og snavs løber af førerhuset, chaufførens udsyn i regn og sne, isdannelse på for- og sideruder, vindstøj inde og udenfor førerhuset, samt hvordan opsprøjtet snavs sætter sig på førerhus, sidespejle, dørhåndtag osv.
Luftdyse på 13 m2
Den nye klimavindtunnel har til huse i en selvstændig, 25 meter høj bygning. Opførelsen blev påbegyndt i 2011 og afsluttet i starten af 2013, hvorefter Scania indledte omfattende tests af de komplekse klima- og vindsystemer. Den enorme luftdyse, der sørger for fartvind på op til 100 km/t omkring testkøretøjerne, har en diameter på hele 3,75 meter og et areal på 13 m2 og forsynes med luft af en enorm blæser på taget af bygningen.
[add:415]