23948sdkhjf

Vil gøre op med modul-myter

De gode erfaringer med de lange modulvogntog på 25,25 m blev forleden flaget for interesserede parlamentarikere fra Europa-Parlamentets transportudvalg. NLA – Nordic Logistics Association – havde nemlig taget initiativ til et tidligt morgenmøde i Bruxelles – kort før Parlamentets transportudvalg skulle drøfte Kommissionens forslag om revision af reglerne for vægt og dimensioner i EU.

I mødet deltog vognmandsorganisationerne TLN fra Holland og SKAL fra Finland.

Myter og usandheder

»Formålet var at fortælle medlemmerne af Parlamentet, hvad der er op og ned på modulvogntog. Alt for mange myter – hvis ikke usandheder – flyver gennem luften i Bruxelles i disse uger, og det er på tide at sige nok er nok,« udtaler NLA’s adm. dir. Søren H Larsen.

»Vejtransporten behandles som noget, der kun gør skade. Vi brugte tiden på at fortælle om, hvordan lastbiltransport er afgørende for samfundet, og hvordan modulvogntog i særdeleshed kan bidrage til at løfte opgaven,« fortæller han.

Kommissionens forslag tager sigte på at give modulvogntog adgang over grænserne – dog kun mellem to lande - men det møder indædt modstand blandt en håndfuld medlemmer af Parlamentets transportudvalg.

[pic:21088]»I lyset af den ofte irrationelle og følelsesmæssige modstand, vi møder i Europa-Parlamentet, er der behov for en god portion saglighed. Hverken vi eller Kommissionen ønsker at udbrede modulvogntog til alle steder i EU. Det giver ikke mening,« fastslår Søren H. Larsen, der mener, at medlemslandene bør have fleksibilitet til at vælge de vægte og dimensioner, som giver mening for det enkelte land.

»I de kommende uger vil arbejdet så bestå i at få parlamentsmedlemmerne til at lave ændringsforslag til Kommissionens forslag, som vil sikre vores muligheder. Derefter skal der nok forhandles om kompromiser frem til afstemningerne i februar-april 2014,« siger Søren H. Larsen.

[add:352]

[add:423]

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.046