23948sdkhjf

Fælles kamp for modulvogntog

Transport- og industriorganisationerne i Sverige, Finland, Norge, Holland og Danmark opfordrer i et fælles brev Europa-Parlamentets Transportudvalg til arbejde for, at længere og tungere lastbiler kan krydse grænserne mellem de lande, der tillader større lastbiler end EU’s minimumsregler.

Baggrunden er et forslag fra EU-Kommissionen, der præciserer reglerne, så længere lastbiler kan krydse grænserne i EU. Europa-Parlamentets rapportør, Jörg Leichtfried, har imidlertid i sit udkast til en rapport fra Europa-Parlamentets Transportudvalg foreslået et forbud mod at længere lastbiler kan krydse grænsen.

»I vores optik er det et helt uforståeligt forslag fra rapportøren. De lastbiler, der er tilladt i både Sverige og Danmark, bør selvfølgelig også kunne køre over Øresundsbroen. En af EU’s fineste målsætninger er at skabe et fælles europæisk marked. Det gør man jo ikke ved at genindføre kunstige begrænsninger på transport mellem medlemsstaterne,« siger Michael Svane, branchedirektør i DI Transport.

Mindre CO2

Både i Skandinavien og Holland tillader man brugen af modulvogntog, der er lastbiler, der er 25 m lange, og i Skandinavien med en totalvægt på op til 60 tons. Det har reduceret CO2-udledningen og luftforureningen fra lastbilstransporten.

Forslaget fra rapportøren vil begrænse en tur over Øresund til 40 tons totalvægt og 18,75 m. Danmark og Sverige tillader endvidere op til 54 tons på almindelige 18,75 m vogntog.

»Det er helt afgørende for os, at vi fortsat kan køre med både modulvogntog og højere totalvægte til Sverige. Hvis vægten på almindelige lastbiler mellem Danmark og Sverige skal ned på 40 tons totalvægt, så skal vi populært sagt hælde 14.000 liter mælk ud af tanken på en mælkebil, før den må kører over broen. Det kunne også være foderstoffer, brændstoffer eller andre varer, hvor totalvægten er afgørende. Derfor er det åbenlyst, at det vil betyde, at der skal væsentlig flere lastbiler til at håndtere vores eksport til Sverige, og både CO2-udledningen og transportomkostninger vil stige markant,« siger Michael Svane.

Gode erfaringer

Derfor er DI Transport gået sammen med resten af transportbranchen og industriorganisationer fra de nordiske lande og Holland for at appellere til, at Europa-Parlamentets Transportudvalg tager højde for de mange gode erfaringer i de fem lande.

»Set både fra et økonomisk og miljømæssig hensyn er der god fornuft i at tillade længere og tungere lastbiler at krydse grænserne. Det viser erfaringerne fra de fem lande, og derfor er det værd at notere sig den brede enighed mellem transport og industri i de lande, der har gjort sig erfaringer med modulvogntog, hvor vi kan se, at modulvogntog øger produktiviteten i transportbranchen og reducerer transportens miljøpåvirkning,« siger Michael Svane.

[add:423]

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.095