Skanol vinder sikkerhedspris
Skanol A/S med hovedkontor i Aarhus er blevet tildelt EuroTra Safety Award 2013 for deres strukturerede tilgang til udvælgelse og målrettet uddannelse af tankvognschauffører.
I løbet af de seneste 3-4 år har Skanol udviklet et omfattende program til udvælgelse og uddannelse af chauffører, hvilket har medført forbedrede resultater inden for trafiksikkerhed og miljøbelastning i form af en betydelig reduktion i antallet af hændelser og farlige situationer.
Programmet er dokumenteret og omfatter følgende elementer:
• Omhyggelig og dokumenteret test og udvælgelse af potentielle chauffører i forbindelse med ansættelse
• Omfattende og individuel grunduddannelse af nye chauffører
• Løbende teoretisk efteruddannelse samt praktisk træning af alle chauffører med faste intervaller
• Individuel træning ved hjælp af et ”master driver” program baseret på analyse af mindre hændelser og tilløb til uheld
• Incitamentsbaseret bonusprogram
• Effektivt og dynamisk rapporteringssystem der involverer chauffører
• Udvikling af en værdibaseret kultur, der fokuserer på den enkelte chaufførs evne til at risikovurdere sin egen arbejdssituation, baseret på en let forståelig ”trafiklys-tankegang”
[pic:21047]»Vi føler, at dette er en vigtig anerkendelse af vores medarbejdere for den indsats, de har ydet gennem de seneste år, hvor vi har haft et stort fokus på forebyggende sikkerhed,« siger Thomas Corneliussen, adm. direktør for Skanol A/S.
»At vinde prisen har inspireret os til at arbejde endnu hårdere med at motivere vores medarbejdere. Vi er overbeviste om, at uddannelse af chauffører er den eneste langsigtede løsning på de udfordringer som transportbranchen har i forhold til trafiksikkerhed og arbejdsmiljø,« siger han.
Ifølge Skanol er firmaets omkostninger til forsikring og skader faldet til en fjerdedel fra 2010 til 2013 som følge af indsatsen.
»Konceptet er velimplementeret blandt Skanols medarbejdere og ledelse og har fungeret godt i 2-3 år . Vi tror på, at vore kunder, som bl.a. er producenter, forhandlere og brugere af farligt gods, vil kræve et øget fokus på sikkerhed af deres transport- og logistikpartnere,« siger Thomas Corneliussen.
[add:38]
[add:421]