23948sdkhjf

Tredje tachograf på vej

Tredje generation af den digitale tachograf er på vej. Fra årsskiftet 2017-18 skal alle nyindregistrerede lastbiler have den nyeste version af tachografen installeret. Der bliver ikke krav om at udskifte tachografen i ældre lastbiler.

Med opdateringen af tachografen skal den kunne bruges til mere end kontrol af køre- og hviletid. Politiets arbejde med at kontrollere fx cabotagekørsel skal også styrkes med den nye tachograf.

Arbejdet begyndte ved årtusindeskiftet – og hos ITD må chefkonsulent Lars Nielsen erkende, at der er langt fra tanke til handling, når det gælder fælles rammer for kontrolapparatet i alle lastbiler på tværs af de 28 medlemslande i EU. Han glæder sig alligevel over fremskridtene.

»De nye regler vil udnytte nogle af de teknologiske fremskridt siden første generation af den digitale tachograf fra 2006,« siger Lars Nielsen.

GPS-data til cabotage-kontrol

Et af de spørgsmål, der optager transportbranchen, er, om det med den nye tachograf bliver muligt at fange ulovlig cabotagekørsel elektronisk. Svaret er både og, ifølge Lars Nielsen.

»Den digitale tachograf giver spændende perspektiver, men den betyder ikke stensikker kontrol af cabotagekørsel, selvom det jo absolut kunne være ønskeligt,« siger Lars Nielsen.

»I ITD ønsker vi effektive kontroller af alle regler kombineret med stærke statistikker til at skabe faktabaserede diskussioner. Jeg mener, den digitale tachograf vil understøtte politiet bedre i kontrolarbejdet. Men vi skal holde perspektiverne for øje: Oplysningerne fra den nye tachograf vil kun kunne levere indikationer, når det gælder ulovlig cabotage - næppe håndfaste beviser,« vurderer chefkonsulenten.

Fremskridt

Den digitale tachograf logger via en GPS lastbilens position hver tredje time.

»Det viser kun, hvor lastbilen er. Det viser ikke, om der er gods om bord, eller om lastbilen har lavet to, tre eller slet ingen stop i de tre timer mellem hver logning,« forklarer Lars Nielsen.

Forslaget om tredje generation af den digitale tachograf glider gennem Europa-Parlamentet i løbet af november 2013.

[add:352]

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063