Lærlinge-nedskæring rammer transporten
Efter nytår ryger præmien for at tage en lærling fra 70.000 til 33.000 kroner. Det vedtog Folketinget den 17. december 2012 på baggrund af finansloven for 2013.
»Transportbranchens indtag af lærlinge har i nogle år haltet. Men praktikpræmien er i hvert fald en af årsagerne til, at vi de seneste år er kommet bedre med. Derfor er regeringens beslutning meget ærgerlig for branchen og for de unge,« siger chefkonsulent Anders Jessen fra vejgodstransportens brancheorganisation ITD.
Han peger på, at der i 2009 blev indgået 1267 lærlingeaftaler. I 2010 kom den ekstra høje præmie for lærlinge, og antallet af indgåede aftaler steg til 1700 i 2010 og til 1741 i 2011.
Fra januar til oktober 2012 er der indgået 1480 lærlingeaftaler i transportsektoren. Det viser tal fra TUR – Transporterhvervets Uddannelser. Det er dog de færreste af uddannelsesaftalerne, der handler om chaufførjobbet. De mest udbredte lærlingeaftaler er mekanikere og kontorjob.
»At have lærlinge er en investering i fremtiden, men det kræver også en stor indsats fra firmaets side i lærlingetiden. Der er de 70.000 kroner en værdifuld belønning,« mener Anders Jessen.
Ifølge Anders Jessen er gennemsnitsalderen for lastbilchauffører omkring 50 år, så der er brug for nye folk i branchen.
»Dygtige medarbejdere er afgørende for transporterhvervet, hvis vi vil forbedre konkurrenceevnen i et presset marked,« siger Anders Jessen.
Han understreger, at det stadig er muligt at få den høje praktikpladspræmie, hvis uddannelsesaftalen med lærlingen eller eleven er indgået og underskrevet senest den 31. december 2012. Samtidig skal uddannelsesforholdet starte senest 31. marts 2013.
[add:38]