23948sdkhjf

FDL: Lad firmaerne selv forhandle overenskomst

Hvis det står til organisationen Frie Danske Lastbilvognmænd, i daglig tale kaldet FDL, skal Danmark under ingen omstændigheder af med § 6 stk. 3, i Lov om Godskørsel, oplyser foreningen. FDL er hermed rygende uenig med ITD, som ønsker sagen afprøvet ved domstolene.

»En fjernelse af § 6 stk. 3 vil spolere den danske model. Noget helt andet er, at den danske model trænger til at blive piftet op, så den bliver mere tidssvarende, end den er i dag. Derfor opfordrer FDL de ansvarlige til at trække i arbejdstøjet og snarest muligt at sørge for, at den danske overenskomstmodel tilpasses, så den i praksis kan følge med i udviklingen, og ikke mindst kan leve op til den globaliserede fremtid, der venter forude,« lyder det fra FDL og kontorleder Jens Groot.

Den omtalte paragraf handler om, at chauffører i danske lastbiler skal aflønnes efter dansk overenskomst, som det også fremgår bag på tilladelserne til godskørsel.

»Det vil virkelig være en katastrofe, hvis ITD mod forventning skulle få medhold ved domstolene, og derfor er det ekstremt vigtigt at få skabt en seriøs debat om sagen,« siger Jens Groot til FDL-Nyt.

Alt er dog ikke lutter lagkage ved den nuværende praksis på området, mener FDL samtidig.

[pic:19103]»Vi er naturligvis af den helt klare opfattelse, at alle overenskomster skal kunne laves som minimalløns-overenskomster, og dermed skal kunne færdigforhandles ude i den enkelte virksomhed. FDL vender sig meget stærkt mod, at det skal være de personer fra ITD, DI og/DA, som stort set er ligeglad med resultatet, der bestemmer,« siger Jens Groot.

»Danske vognmænd, og her mener vi dem med dansk registrerede biler og chauffører, der er aflønnet efter gældende danske overenskomster, hverken kan eller skal leve med, at det er de forkerte forhandlere sætter dagsordenen,« fortsætter Jens Groot.

»Vi skal have de rigtige danske vognmænd med ved forhandlingsbordene, så vi kan ikke lader de såkaldte femte kolonnefolk forhandle danske overenskomster på plads. De decentrale forhandlinger skal foregå som en minimallønsaftale, som efterfølgende så kan videre forhandles internt i virksomhederne. Alle godkendte A-kasser, som laver en overenskomst, skal godkendes i Trafikstyrelsen. Der er stadigt organisationsfrihed i Danmark, alle lovligt godkendte og kollektive overenskomster skal godkendes af Trafikstyrelsen, af hensyn til § 6 stk. 3. Som tingene i transport-branchen er nu, er det ikke en fordel at være organiseret, men transport-sektoren skal ikke efterleve krav som Dansk Industri og Dansk Arbejdsgiverforening finder passende.«

[add:338]

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.128