Strid om juletræer i Tyskland
Danmark eksporterer årligt over 10 millioner juletræer, og i de seneste måneder er træer i store mængder røget over grænsen og videre ned gennem Europa for at skabe julestemning. Imidlertid er flere vognmænd kommet i problemer i Tyskland, hvor politiet og BAG (Bundesamt für Güterverkehr) stiller ekstraordinært skrappe krav til vognmændene, oplyser ITD.
»Nogle vognmænd har oplevet at få kørselsforbud og har først måtte køre videre, når træerne er blevet læsset om til et andet køretøj,« siger teknisk konsulent Jørn-Henrik Carstens fra ITD
Dikterer køretøjet
Tyskerne kræver ofte, at køretøjerne lever op til en særlig norm for styrken af lastrummets opbygning ved navn ”EN 12642 Code XL.” Det er en EU-norm, som sættevogne kan testes efter. Kravet betyder, at tyskerne reelt siger, at det er en bestemt type sættevogn, godset skal køre med.
»ITD mener ikke, at kontrollanterne kan stille krav om, hvilke køretøjer vognmanden skal bruge. I stedet skal de stille krav til vognmændene om, at godset er sikret efter de gældende retningslinier. Retningslinjerne stiller en række krav til, hvilke påvirkninger lasten skal kunne tåle. Så er det op til vognmanden at vælge, hvordan han lever op til de krav,« siger Jørn-Henrik Carstens.
Vognmanden kan eksempelvis opfylde kravene om lastsikkerhed ved at bruge flere surringer, eventuelt kombineret med såkaldte anti-skridmåtter, mener ITD.
Dialog i gang
Når vognmænd køber materiel, anbefaler ITD at købe køretøjer, som lever op til kravene i EN 12642 Code XL. Men ITD mener, det er helt forkert, at tyske kontrollanter direkte kræver, at køretøjerne lever op til normen.
På den baggrund er ITD i dialog med de relevante tyske sagkyndige. ITD håber på en pragmatisk løsning på problemet til næste års juletræssæson og klare anvisninger for, hvilke krav tyske myndigheder har til transporterne. Målet er, at vognmænd ikke bliver stillet over for forskellige krav, alt efter hvor i Tyskland transporterne bliver stoppet.
[add:321]