23948sdkhjf

Alt tyder på en sænketunnel

Nye tekniske undersøgelser af konsekvenser og pris af en boret tunnel under Femern Bælt underbygger argumentet for en sænketunnel.

En boret tunnel vil koste knap 51 milliarder, mens en sænketunnel er billigere med en beregnet pris på knap 41 milliarder (priserne er opgivet i 2008 priser), skriver folketidende.dk.

"En boret tunnel ville kræve udstyr i verdensrekord størrelse med boremaskiner med en diameter på helt op på 17 meter. Teknologien skal trækkes til det yderste, prisen er højere, byggeperioden længere. Dermed er mange argumenter for en sænketunnel på plads," siger teknisk direktør Steen Lykke i Femern A/S, der i går kunne fremlægge den endelige tekniske beskrivelse af en boret tunnel sammen med beskrivelserne af de i forvejen kendte senarier; en sænketunnel, en hængebro og skråtagsbro.

Efter planen skal Folketinget i 2013 vedtage den endelige anlægslov for Femern-forbindelsen, hvorefter arbejdet går i gang i 2014. I 2020 skal forbindelsen - efter alt at dømme en tunnel - være klar til brug.

[add:317]

[add:306]

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.437