ITD advarer mod "cabotage-korstog"
Regeringen har i sit finanslovsforslag lagt op til at bekæmpe social dumping bl.a. ved at sætte midler af til at forfølge ulovlig cabotagekørsel. Brancheforeningen ITD bakker op om bedre kontroller, men advarer nu imod at føre et "usagligt korstog", som blot vil påføre transporterhvervet endnu flere kringlede og usammenhængende regler.
Fagforeningen 3F og vognmandsforeningen DTL har tidligere sammen fremsat et forslag om, at en stor del af de 3500 udenlandske lastbiler, der hver dag kører ind i Danmark, skal registreres og kontrolleres i det såkaldte RUT-register.
»Vi bakker op om bedre og mere målrettet kontrol, men i den aktuelle diskussion savner vi i den grad nogle klare definitioner af social dumping og en kortlægning af problemerne med ulovlig cabotagekørsel at gå ud fra,« siger ITD’s formand, Mogens Therkelsen, og fortsætter:
»Med et fælles faktuelt grundlag kunne vi begrænse den frie skydning fra hoften og gøre debatten mere målrettet. For vi ved af bitter erfaring, at spøgelsesjagt og symbolpolitik kun resulterer i elendige regler og administrative beslutninger, som ikke kan følges op i praksis. Og den slags har vi allerede nok af i forvejen i vores erhverv,« siger han.
Han henviser til, at der ikke er lavet en egentlig kortlægning af problemerne med ulovlig cabotagekørsel; alligevel har regeringen allerede foreslået generelt forhøjede bøder for overtrædelser inden for cabotageområdet, ligesom et udvalg skal undersøge mulighederne for at påføre de udenlandske lastbiler RUT-registrering eller lignende foranstaltninger.
Senest har vognmandsorganisationen DTL foreslået, at køretøjer, der overtræder cabotagereglerne, skal kunne tilbageholdes på samme måde, som køretøjer ifølge færdselsloven kan tilbageholdes, hvis de er til fare for den øvrige trafik.
»Sådanne forslag vidner om, at nogle har svært ved at bevare proportionssansen i denne debat. Et vogntog, der ikke har orden i cabotagepapirerne, er ikke til fare for nogen. Det er derimod den stadigt mere udbredte holdning om, at vi skal bremse den frie konkurrence inden for EU og lægge bureaukratiske og administrative hindringer ud for vores udenlandske konkurrenter i stedet for at tage konkurrencen op. Denne holdning er til stor skade for dansk erhvervsliv og for samfundsøkonomien i det lange løb,« siger Mogens Therkelsen.
I går udtalte ITD-direktør Jacob Chr. Nielsen sig ellers her på siden i noget mildere toner om selvsamme forslag fra DTL:
»Hvis der er tale om grove og bevidste overtrædelser af cabotagereglerne, så kan det da godt give mening. Det handler om at få kradset bøderne hjem, og så kan der være fornuft i at tilbageholde lastbilen. Man skal bare huske at have nuancerne med,« sagde Jacob Chr. Nielsen.
[add:306]