23948sdkhjf

DEBAT: Delte meninger om udvidet ansvar

Nu er det desværre sådan,at hverken politikerne eller nogen myndighed reelt mener, at vi i Danmark skal have en lødig transportbranche. Det ligger da helt fast. Havde man reelt ment det, så havde man allerede for 25 år siden skredet ind over for vognmænd, der afregnede chauffører efter kørte kilometer eller anden form for akkord. Dette blev nemlig gjort ulovligt i et EU-direktiv i 1985.

Ligeledes kunne man så nu udvide det objektive ansvar, som FDL foreslår. "Den, der bestiller musikken, betaler også for den".

Der er jo også det forhold, at en kunde, der får udført en transport af en vognmand, der ikke betaler overenskomstløn, faktisk betaler for at få udført en ulovlig handling. Hvad er det nu lige, sådan noget kaldes? Når der bag på tilladelseren er påtrykt, at en af betingelserne for at have en tilladelse er, at man aflønner efter gældende overenskomst.

Så på den baggrund vil der faktisk være mange ting omkring en transport, som man kan tillægge kunden ansvaret for. "Han" må jo vide bare lidt om, hvad det drejer sig om, og kan derfor aldrig siges at være uskyldig.

Dan F. Jørgensen
Næsbyhave 109
5270 Odense N

Hvordan skal transportkøberen vide, hvordan transportøren kører? Det vil være det samme, som at forældre skal stå til ansvar for, hvad deres voksne børn laver.

Jens P. Dyrberg, vognmand
Østerskovvej 32, Ilskov
7451 Sunds

Her har vi fat i noget. Det er på tide, at det bliver sådan, at det er køre- og hviletid, der kommer først og ikke leveringsterminer. Jeg tror, at et sådan tiltag vil fremme sikkerheden og styrke erhvervet, for det er for let bare at lade chaufføren og vognmanden tage ansvaret for, at reglerne overholdes.

For det er i mange tilfælde ikke dem, der har eller laver aftalen om selve transporten. Vi skal derhen, hvor en leveringstermin er afhængig af køre- og hviletid. Det vil sige, at selvom en levering er aftalt, så vil køre- og hviletid altid gå over en sådan aftale, og parterne kan ikke kræve erstatning fra hinanden i tilfælde, hvor det aftalte tidspunkt er overskredet.

Der skal lægges et ansvar på den og de personer, der giver ordren til at køre mere eller sove mindre. Men det skal også påhvile chaufføren at sige fra. Men man kan ikke belaste en transportkøber eller kørselsrekvirent et ansvar, hvis denne ikke er vidende om, at transporten ikke kan køres lovligt.

Klaus Emborg
Jels Møllegade 4
6630 Rødding

At udvide det objektive ansvar er det eneste rigtige, idet det rammer dem, der "lægger trykket" på chauffører og vognmænd. De har jo en fyreseddel konstant hængende, hvis de ikke retter sig efter ordregiverne.


Bent Kjærsgaard
Kongshøjvej 143, Visse
9210 Aalborg SØ

Uanset hvor meget jeg vender og drejer forslaget om at udvide ansvaret til også at gælde kørselsrekvirenten og transportkøberen, kan jeg desværre ikke få øje på pointen. Jeg kan kun se, at vognmændene endnu engang saver i den gren, de selv sidder på.

Hvis jeg sad som transportkøber hos f.eks. en fiskeeksportør eller en industrivirksomhed og skulle bestille en transport vel vidende, at hvis jeg nu vælger et dansk firma, kan jeg blive draget til ansvar, hvis det firma overtræder reglerne, mon så ikke enhver mand ville bladre lidt videre i telefonbogen og finde "Die Gelbe Seiten" og hyre f.eks. en tysk vognmand til opgaven, hvor der ikke ville være noget ansvar?

Det svarer jo lidt til at tage på restaurant lørdag aften, og på vej ud af døren bliver man anklaget af Skat for at have drukket rødvin, som der ikke er betalt told på. Jeg synes, det lugter lidt af en "ommer". At en transport ikke kan køres lovligt, er kun vognmandens ansvar, og derfor må han oplyse over for såvel kørselsrekvirenten eller transportkøberen, at den termin, han forventer, ikke kan lade sig gøre.

Jeg ved udmærket, at mange speditører presser vognmændene, men der er kun ét brugbart middel: At sige fra. Da det kun er chaufføren/vognmanden, som har tilgang til skiven/tachografen, må det altså i sagens natur være ham, som afgør, om der kan køres eller ej.

At en vognmand "har mistet" kontrollen med en bil, som er fast beskæftiget ved en speditør, er desværre et problem mellem vognmanden og hans chauffør.


Søren Holm Jensen
Vingemarken 8
9800 Hjørring

[add:237]

[add:247]

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062