23948sdkhjf

Organisationer presser på for modulvogntog i EU

De 25,25 meter lange modulvogntog er i dag kun tilladt i enkelte EU-lande, og det er et problem for godstransporten i EU, fordi modulvogntog er en nødvendig innovation af godstransporten på vej for at opnå bedre økonomi og miljø.

Det mener i hvert fald en række store europæiske organisationer, herunder European Shippers’ Council, EuroCommerce, IRU, Sverige Åkeriföretag og DTL, i et fælles brev til transportkommissær Siim Kallas.

»Vi er en række organisationer, der mener, at de positive vinde, der blæser for tiden i flere europæiske lande omkring modulvogntog, skal udmønte sig i en fælles EU-politik på området. Tiden er inde til at se på lastbilers vægt og dimensioner for at opnå energibesparelser, bedre økonomi og færre lastbiler på vejene i samme moment,« siger DTL's adm. direktør, Erik Østergaard.


Hvidbog på vej

Der er en kommende hvidbog om EU transportpolitiske på vej fra Kommissionen, og den forventer de europæiske organisationer vil indeholde en fuld tilslutning til øget brug af modulvogntog.

»Vi forventer, at der kommer fokus på bæredygtig, effektiv transportoptimering i hvidbogen, og her er modulvogntog et af svarene på at opnå en række politiske mål samtidig. Vi forventer også, at hvidbogen vil indeholde en politik for udbygningen af intermodal transport, så flere transportformer får et optimalt samspil. Det er vigtigt for EU, at godstransport med tog, lastbil og skib får de bedste muligheder for at spille logistisk sammen, så EUs transportsystem bliver endnu bedre. Effektiv logistik er også i fremtiden en meget vigtig parameter i en stærk økonomi,« siger Erik Østergaard.

[add:248]

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.095