FDL-formand fejrer jubilæum
Når FDL´s formand, Christian Jensen, og manden bag CJ Transport A/S Asaa, i dag kan fejre 50 års jubilæum som vognmand, kan jubilaren se tilbage på et langt liv med masser af udfordringer. Både som vognmand og som organisationsmand og som politiker har Christian Jensen været fremme i rampelyset. Den bedste betegnelse på den stadigt åbenmundede Christian Jensen er vel nok, at han er manden, mange elsker at hade, fordi han siger tingene lige ud.
En lidt mere varieret karakteristik ville resultere i en konklusion, som helt sikkert går på, at Christian Jensen er elsket og hadet. Eller for nu at bruge en gammel floskel: CJ er manden, nogle elsker at hade! Det er primært dem, der føler sig modarbejdet af Christian Jensens utrættelige FDL-indsats for at skabe øget retfærdighed og mindre konkurrenceforvridning.
For Christian Jensen er der ikke nogen gylden middelvej, og sådan har det jo altid været. Christian Jensen kan så trøste sig med, og tilmed være stolt af, at selv langt inde i ”fjendeland” er han dybt respekteret for sin viden og sine holdninger.
Som organisationsmand gennem det meste af sin tilværelse har Christian Jensen gang på gang demonstreret, at han ikke går på akkord med sine meninger eller med hensynet til den menige vognmand.
Christian Jensen etablerede sig som selvstændig i 1961 i Aså, nordøst for Aalborg. I begyndelsen var det en ganske beskeden vognpark i Asaa Vognmandsforretning, der havde til huse på Asbyvej 10 i Asaa. Christian Jensens første biler var to ganske almindelige 2-akslede Volvo forvogne, der var udrustet til at køre grise, kreaturer, sand, grus, og foderstoffer - samt transport af fisk efter datidens regler, altså åbne biler, monteret med presenninger. Derefter fulgte to renovationsbiler i 64-65. I 1967 sluttede CJ med at køre grise og kreaturer og gik over til fiske-transport med kølebiler, bl.a. med oprettelse af ruter og et godt fast arrangement med Findus i Frederikshavn.
Siden udvidede Christian Jensen med flere fiske-samleruter, bl.a. ruter ved den jyske vestkyst. Senere etablerede Christian Jensen og CJ Transport A/S, Asaa, en større eksport-afdeling og efter først at have kørt en del på Tyskland, blev det til fast kørsel til bl.a. Spanien, og Christian Jensen var en overgang oppe på langt over 30 vogntog, som i adskillige år kørte Europa tyndt. Senere blev der skåret ned, men i dag er der i alt 37 vogntog i vognparken, så der er nok at se til.
Christian Jensens store force var evnen til igen og igen at tilpasse sig markederne, og det er den primære årsag til, at CJ og Fiskelogistikken har klaret sig så godt. Der er færre biler i dag, men uanset om det er fiskebilerne eller firmaets afdeling i Marokko, det drejer sig om, er tilpasning stadigt kodeordet for såvel Christian Jensen som for datteren Susan, der bag de ydre kulisser styrer tingene.
Hvilket dog ikke hindrer den gamle ræv CJ i troligt at møde op på kontoret og på sin egen ”charmerende måde” herser med stort set alt og alle. Det er uden tvivl et særligt retfærdigs-gén, der gør, at temperamentet stadigt lurer lige under overfladen. Det gjorde det også, da Christian Jensen i en periode sad i Folketinget som suppleant for den populære Kirsten Jacobsen, som desværre alt for tidligt gik bort.
Christian Jensen derimod er still going strong og ligner bestemt ikke en mand, der har lyst til at geare bare en lille smule ned. I FDL glæder man sig af mange, rigtigt gode grunde over, at Christian Jensen stadigt sidder i formandsstolen, ikke mindst fordi Christian Jensen aldrig har glemt, hvor han i den spæde start som ung mand med et lille vognmandsfirma kom fra.
[add:243]