Ros for akseltryk-forslag
Der er masser af roser til politikerne i DT'Ls høringssvar om højere vægte og akseltryk. Godt og konstruktivt lyder skudsmålet, som forslaget til ændringerne i bekendtgørelsen får med på vejen.
Ændringerne vil give mulighed for højere akseltryk, totalvægte for lastbiler, påhængsvogne og vogntog, og indebærer at:
•Drivakseltrykket forhøjes fra 10 til 11,5 ton i national kørsel.
•Bogietrykket på lastbiler forhøjes fra 16 til 19 ton i national kørsel.
•Tilladt totalvægt for 3-akslede biler i national kørsel forhøjes fra 24 til 26 ton.
•Tilladt totalvægt for vogntog med minimum 7 aksler forhøjes fra 48 til 54 ton, dvs. totalvægten for vogntog forhøjes med 6 ton, mod at der stilles krav om 7 aksler.
•Tilladt totalvægt for påhængsvogne forhøjes til 30 ton for 4-akslede påhængsvogne.
•Tilladt totalvægt for 4-akslede lastbiler med en såkaldt 1+3 akselkonfiguration forhøjes fra 29,5 ton til 32 ton.
”Vi glæder os over, at en stor del af transportbranchens ønsker er blevet hørt og er føjet ind i udkastet fra Trafikstyrelsen. De øgede akseltryk og totalvægte giver erhvervet nogle nye muligheder, bl.a. større fleksibilitet og produktivitet. Og så bliver det lettere at opfylde samfundets krav om mindre miljøbelastning,” siger DTL's cheføkonom, Ove Holm.
Forslag til forbedringer
DTL's høringssvar indeholder nogle detaljerede forslag til forbedringer. DTL har også et par større ønsker, som dog efter alt at dømme vil forudsætte en fornyet politisk behandling:
•Forøgelse af totalvægten fra 48 ton til 50 ton på 6-akslede vogntog.
•Forøgelse af totalvægten fra 54 ton til 56 ton på 7-akslede vogntog.
[add:243]