23948sdkhjf

Vognmænd vil sætte ind over for kurerbiler

»Den stadig stigende konkurrence fra de små lastbiler på op til 3,5 ton har efterhånden taget et omfang, hvor der må sættes ind for at sikre den etablerede del af transportbranchen mod illoyal konkurrence.«

Det mener oldermand Jørgen K. Jensen fra Kjøbenhavns Vognmandslaug.

»Det er ikke kun konkurrenceforvridningen, der bekymrer os i Vognmandslauget. Det er i høj grad trafiksikkerheden og hele transportbranchens anseelse, som står på spil. Når skatteminister Troels Lund Poulsen har problemer med at se forskel på de vognmænd, som driver deres forretning med små lastbiler under 3,5 ton, og de, som har erhvervet tilladelse til godskørsel, er der sikkert også andre, som har svært ved det. Med andre ord, vi bliver alle skåret over en kam, og det er ikke positivt. Det fortjener vi og vore medlemmer ikke. Vi forsøger efter bedste evne, at efterleve den til stadighed om sig gribende regel- og lovjungle,« siger oldermanden.

»I andre lande, bl.a. Tyskland og Italien, er der allerede indført retningslinjer, som betyder at de små lastbiler har regler, der på mange måder minder om dem, der findes for de store lastbiler,« siger Jørgen K. Jensen.

Kjøbenhavns Vognmandslaug har en række konkrete forslag parat på området samt begrundelser herfor:

Tilladelse til godskørsel

For lastbiler, som udgør en del af den samlede kommercielle transportkapacitet, er det efter vognmandslaugets opfattelse, både rimeligt og fornuftigt, at der er krav om tilladelse til godskørsel for fremmed regning.

Hastighedsbegrænser

De meget store hastigheder, som de små lastbiler ofte kan præstere, udgør en stor trafiksikkerhedsmæssig risiko.

Chaufføruddannelse

Uddannelse af chaufførerne er en rigtig god forretning, når det gælder trafiksikkerhed.

Køre- hviletid

Som det er nu, kan de små lastbiler køre uden at arbejdstiden kan kontrolleres. Hvis man i Danmark indførte krav om tachograf i de små lastbiler, ville det betyde en ligestilling på det område.

Årligt syn

De små lastbiler er udsat for en nedslidning i samme omfang som store lastbiler. Derfor kan det være nødvendigt, at justere terminen for første periodiske syn til et år.

[add:38]

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062