Nye test af konvoj-kørsel
Konvojkørsel kan være den nye måde at befordre sig på motorveje om allerede 10 år. Det EU-finansierede SARTRE-projekt har nu med succes gennemført de første test af teknologien på Volvos prøvebane i nærheden af Göteborg.
Motorvejstog (vehicle platooning) er, som SARTRE-projektet forudser det, en konvoj af køretøjer, hvor en professionel chauffør i det forreste køretøj efterfølges af flere biler. Alle biler måler afstand, hastighed og retning og justerer sig ind efter bilen foran.
Alle biler kører helt adskilt fra hinanden og kan til enhver tid forlade konvojen. Men når først chaufførerne er en del af konvojen, kan de slappe af og lave andre ting, mens motorvejstoget kører mod sin endelige destination.
»SARTRE er et meget spændende projekt, som giver mulighed for at spare brændstof og forbedre trafiksikkerheden,« udtaler Carl Johan Almqvist, trafik- og produktsikkerhedschef hos Volvo Trucks.
Afgørende milepæl
I de gennemførte tests indgik en lastvogn som førerbil og en personvogn som følgebil, som smidigt følger førerbilen rundt på prøvebanen.
Det er første gang, de EU-finansierede udviklingsteam inden for SARTRE-projektet samlet afprøver deres systemer uden for simulatorer.
»Det er en afgørende milepæl for dette vigtige europæiske udviklingsprogram,« siger Tom Robinson fra Ricardo UK Ltd., projektkoordinator i SARTRE.
»Konvojkørsel giver større sikkerhed på vejene, bedre udnyttelse af vejkapaciteten, større komfort for chauffører på lange strækninger og lavere brændstofforbrug med deraf følgende mindre CO2-udledning. De virksomheder, som deltager i SARTRE-projektet, har med deres fælles indsats gjort store fremskridt hen imod virkeliggørelsen af sikker og effektiv teknologi for motorvejstog.«
Mere sikker og bekvem
Formålet med motorvejstog er at forbedre flere ting: Først og fremmest sikkerheden på vejene, da den menneskelige faktor, som er skyld i mindst 80 % af alle ulykker på vejene, minimeres.
Dernæst reduceres brændstofforbruget og dermed CO2-udledningen med op til 20 %. Det er også bekvemt for chaufførerne, da det giver dem fritid til at gøre andre ting end at køre. Og da bilerne kører med motorvejshastighed med en afstand på nogle få meter, kan motorvejstog også afhjælpe stor færdselstæthed.
Udviklingen af teknologien er godt på vej, og den kan sandsynligvis sættes i produktion inden for nogle få år. Men offentlighedens accept og den nødvendige lovgivning kan tage noget længere tid, da 25 EU-regeringer skal vedtage de samme love.
Volvo Truck Corporation deltager i SARTRE-projektet via Volvo Technology Corporation, som er en forretningsenhed i Volvo-gruppen, der udvikler ny teknologi og nye koncepter. Førerbilen i testen er en Volvo lastvogn.
Chaufføren vigtig
»En professionel og veluddannet chauffør bag rattet i førerbilen er en vigtig faktor for at sikre sikkerheden i projektet,« udtaler Erik Nordin fra Volvo Technology.
Føreren af en Volvo lastvogn har desuden hjælp fra den sidste nye sikkerhedsteknologi såsom alkolås, opmærksomhedsassistent, intelligent fartholder og elektronisk stabilitetsprogram, som øger chaufførens opmærksomhed og minimerer risikoen for ulykker.
»Desuden arbejder Volvo Technology også på udvikling og installation af forskellige typer hjælpemidler, som øger trafiksikkerheden yderligere,« afslutter Erik Nordin.
[add:241]