DEBAT: Kommentar til Fredericia-sag
Der kan siges meget om den udsendelse, DR viste, men den efterlader under alle omstændigheder én vigtig information: I sidste ende er der kun én ansvarlig for overtrædelser af køre-hviletidsreglerne - det er og bliver chaufføren.
Man kan igen undre sig over, at chauffører, så længe det går "efter deres hoved", er glade og tilfredse, men når tingene af den ene eller anden grund går galt, går fanden løs med alle mulige beskyldninger af varierende saglighed!
Kurt Petersen
Nørregade 77
5000 Odense C
Jeg vil gerne lige kommentere dette indslag. Jeg finder overhovedet ikke Lars Johansson seriøs og ansvarsfuld, da han jo bare kunne sige fra. Han kommer måske ikke ud at køre mere den uge, men det berettiger ikke til bare at skide på landets love.
En chauffør, der bare stiltiende fortsætter med ulovligheder i stedet for at sige fra og senere går til pressen og hænger sin chef ud for de ulovligheder, han selv har været med til, er en dårlig chauffør og bliver aldrig ansat hos mig.
Jeg hilser forslaget om mere kontrol på vejene velkommen, så vi i fremtiden kun får de gode chauffører på de danske veje.
Vognmand Leif Christoffersen
Tårnet 3
7080 Børkop
Jeg har lidt svært ved at forstå Jens Karlskovs indvendinger, ud over at det selvfølgelig altid er træls at blive taget med bukserne helt nede om haserne. Først og fremmest bliver køretiden vel ikke længere af, at man har gigt, al den stund det næppe bringer nogen lindring at sætte farten ned.
De kørselsrapporter, der henvises til i udsendelsen, handler netop om “rene køredage”. Og hvis det skulle være rådighedstiden, der er tale om, står det intetsteds i reglerne, at den kan forlænges på grund af hverken gigt eller løntilskud.
At Jens Karlskov over telefonen direkte opfordrer til snyd er et uomgængeligt faktum, der sædvanligvis ansporer enten til selvransagelse eller vrede imod budbringeren. Jens Karlskov vælger det sidste, og det er hans valg.
Jens Karlskov får mange chancer for selv at medvirke i udsendelsen, men vælger det fra, fordi han efter eget udsagn "ikke har en chance i et interview"! Det undrer mig såre. Hvis han virkelig har rent mel i posen, er det da bare om at smøre stemmebåndet og få det glade budskab ud. Derfor tillader jeg mig at antage, at Jens Karlskov ikke mener, at sandheden rækker til at tilbagevise udsendelsens påstande. Og så er det nok også bedst at tie stille.
Hans E. Kratholm Rasmussen
Møllevej 17
7500 Holstebro
Jeg er glad for at jeg ikke straks røg til tasterne. Nu har jeg sunket oplevelsen og fået læst andre indlæg om emnet. Faktisk er jeg rystet, men desværre af flere grunde.
Det er nu igen med stort held lykkedes for et medie at sætte et erhverv i miskredit, hvilket nok ikke lige er det der er mest behov for. Dermed ikke sagt, at alle chauffører er lige fejlfrie, og det fortalte udsendelsen også. Det er selvfølgelig ikke særlig smart at snakke om ansvar og nævne familien i samme åndedrag. Jeg ved ikke lige, hvor hensynet til familien var med de eksempler på kørsel, der var tale om.
Presset fra vognmanden, som det klart blev dokumenteret i udsendelsen, er der jo ingen nyhed i. Sådan er hverdagen for hundredvis af chauffører, hvilket nok er det mest skræmmende, med tanke på trafiksikkerheden generelt. Dog mangler der lige en part mere, eller måske nærmere to, nemlig speditør og kunde.
En stort antal vognmænd agerer på samme måde. Som det er nævnt af andre, så er den vognmand, der er omtalt i udsendelsen, ikke den eneste, og han er måske slet ikke den groveste. Han er nok bare den "uheldige", der bliver "udstillet" for åben skærm.
Som lastbilchauffør er det ved at være lige til en førtidspension i utide at skulle passe jobbet hver dag under disse forhold. Presset fra vognmanden, der igen er presset af speditøren, der så igen er presset af kunden, kan jo kun give ét resultat. Chauffører bliver "sorteper", hver gang, og hvorfor? Jo for trods diverse love og regler, der skulle forhindre det, vil man altid føle sig truet på jobbet af en billig udlænding, som ikke tager love og regler så tungt.
Dan F. Jørgensen
Næsbyhave 109
5270 Odense N
[add:243]