23948sdkhjf

DEBAT: Der skal to til snyd

Det er svært at være uenig med d'herrer, men desværre viser tallene fra politiet noget andet, og jeg er af den opfattelse, at det er nok ikke kun chaufføren, der finder på disse numre. Som bekendt skal der to til, for at der kan snydes.

Jeg mener, at hvis der konstateres snyd med skiver, førerkort, konstruktive ændringer i disse installationer, så skal santionerne være så strengel at hverken chauffør eller vognmand indlader sig med disse unoder igen.

For chaufførernes side kunne man tale om køreforbud i en periode, for vognmandens side kunne der være tale om inddragelse af tilladelserne (dem alle) i en given periode, samtidig med at man skulle igennem et nyt vognmandskursus. Derudover skulle der være en kontant afregning for begge parter.

I stedet for at nedsætte kravene til vognmandsuddannelsen burde man måske overveje en stramning, for hvem kan lære at være vognmand på tre uger?

Og der er noget, der taler for, at det er rigtigt. Vi kan blot se på alle de konkurser, der er, og den samme er startet igen dagen efter.

Kurt Gjelstrup-Jørgensen
Formand for Landsklubben Danske Godschauffører under 3F

Det kan kun gå for langsomt med at få et dansk BAG! Det kunne jo f.eks. være chauffører eller tidligere chauffører, der blev uddannet som BAG-arbejder, som udelukkende skulle kontrollere lastbiler.


Stig Johansen
Lungstedvangen 98
5250 Odense SV

Hos ITD hilser man debatten om køre-hvile-tids-området velkommen, men advarer samtidig mod unuancerede og sensationslystne vinkler på det komplicerede område. Præcis denne kommentar fra ITD fortæller jo alt. Hvad er det lige, man mener med sådan en vattet udtalelse?

Også på det politiske plan tænker ITD i løsninger, og en øget og forbedret kontrol er øverst på foreningens liste. Det lyder da fint og synes at være noget af en kovending fra den kant. Jeg mindes ikke på noget tidspunkt at have oplevet en interesse for dette område tidligere. Vi manglede en reel forståelse, da der tidligere blev foreslået, at Danmark fik sit eget BAG, efter den model man har i Tyskland. Nå, men det vil ITD måske stemme for nu.

Hvorfor er det ifølge ITD ikke seriøst fra pressen at omtale tragiske ulykker, uanset antallet? Hvis man som vognmand under ITD ikke magter at overholde reglerne og samtidig "score kassen", er det jo i sig selv ikke vilkår, der er konkurrenceforvridende. Det fortæller blot, at man ikke er egnet til at være vognmand.

Nej, det er nok udviklingen på det politiske område, der nu får ITD til at indse, at "slyngveninderne" er på vej ned ad taburetterne. Fremtiden vil nok vise, at man fra ITD vil få lidt sværere ved at påvirke beslutninger omkring branchen. Dette vil alt andet lige vise sig at være branchens redning og vil sikkert få ryddet op i Trafikstyrelsens effektivitet.


Dan F. Jørgensen
Næsbyhave 109
5270 Odense N

[add:209]

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.047