ATL: Stort ansvar at køre store lastbiler
Anne Windfeldt Trolle, branchedirektør for ATL – Arbejdsgiverforeningen for Transport og Logistik, udtaler følgende i forbindelse med gårsdagens DR1 program Bag facaden: Livsfarlige lastbiler:
»Programmet går tæt på en konkret sag om en vognmand i Sønderjylland, hvor en chauffør har været involveret i et uheld med to omkomne.
En tragisk historie og en meget tragisk baggrund at stille op til interview i DR. Det ønskede vognmanden da heller ikke. Han vil aldrig kunne genoprette det tab, familierne har lidt – uanset om hans chauffør var uheldig. Kørte uforsvarligt eller ej.
Som branchedirektør for ATL – Arbejdsgiverforeningen for Transport og Logistik – har jeg dagligt kontakt med vognmænd og chauffører, der kan fortælle om hverdagen på vejene og det store ansvar det reelt er at køre de meget store lastbiler på travle, isglatte og fyldte motorveje i ind- og udland. Et stort ansvar, fordi uheld kan ske og sker desværre. Og det er altid med voldsomme konsekvenser, når en stor lastbil rammer mindre biler, siger branchedirektør Anne Windfeldt Trolle.
Mange småfejl belaster regnskabet
Hos ATL tager vi klart afstand fra bevidst snyd og svindel med tachograf og køre- og hviletidsreglerne. Det skal ikke være muligt at opnå en konkurrencemæssig fordel ved at snyde på vægten. Men når det er sagt, sker overtrædelse af køre- og hviletidsreglerne sjældent, fordi en chauffør kører alt for mange timer i træk uden hvil.
Simple betjeningsfejl og tastefejl i det komplicerede system sker uden, at det har betydning for trafiksikkerheden.
Det sætter problematikken i relief, f.eks.:
At chaufføren holder en delt pause 15 + 30 minutter i omvendt rækkefølge. Det udløser en bøde/overtrædelse.
At chaufføren har glemt at trykke på pauseknappen, når han holder hvil.
Manglende indtastning af døgnhvil, hvor det er tydeligt, at hvilet er afholdt.
Manglende indtastning af landekode.
Glemmer at registrere, at vognen er ombord på en færge.
Ovennævnte forseelser indgår i statistikken over køre- og hviletidsovertrædelser, og er med til at give et billede af en branche, der konsekvent snyder.
12 gange må en chauffør overtræde køre- og hviletidsreglerne, før han mister kortet. Sæt det i forhold til de 21.000 gange en chauffør typisk betjener systemet.
Jeg kan ikke garantere, at samtlige af mine medlemmer overholder alle regler på vejene, men jeg håber, at de er bevidste om alvoren i deres fag, og vi gør hvad vi kan for at forklare dette på vores mange kurser i køre- og hviletid.
Jeg opfordrer dem dagligt til at gøre alt, hvad der står i deres magt for at sikre, at vi i fællesskab fremstår som en branche, der agerer samvittighedsfuldt og ordentligt både på vejene og i kontakten med omverdenen«, siger Anne Windfeldt Trolle.
[add:237]