23948sdkhjf

Mere fokus på lastbilers farver

Funktionalitet, kvalitet og pålidelighed er betydningsfulde elementer, når nye lastvogne udvikles. Men som konkurrencen bliver større, er det også vigtigt at skille sig ud fra mængden.

»Farve er blevet en vigtig bestanddel i den måde et lastvognsmærke opfattes på,« siger Carina Byström, farve- og materialedesigner i Volvo Trucks’ designafdeling.

Man kunne let komme til at tro, at livet for en farvedesigner, som arbejder i en virksomhed, hvor hvid er den mest almindelige farve, ville blive kedeligt. For sådan forholder det sig – hovedparten af lastvognsførerhuse er hvide, når de forlader fabrikken.

Men Carina Byström og hendes kollegaer på Volvo Design Center har fået en stadig vigtigere rolle.


Større rolle for lastbiler

»Vi halter lidt bagefter personvognsindustrien på dette område, men der er klare tendenser i lastvognsindustrien, som indikerer, at design og farve spiller en stadig større rolle i udviklingen af et varemærke,« forklarer Carina Byström, farve- og materialedesigner i Volvo Trucks’ designafdeling.

For personvognsindustrien for eksempel har valg af farve længe været en vigtig overvejelse.For lastvogne er det derimod funktionaliteten, som er det primære. Lastvognen gør det ud for arbejdsplads, kontor og soveværelse på én gang, og for denne type køretøjer skal alt fungere optimalt og servicen skal være tip-top. Hvid er stadig den mest almindelige førerhusfarve, både fordi den er billigst, men også af andre årsager.

»Mellem 60 og 70 procent af lastvognene, vi sælger, er hvide, fordi mange kunder vælger at male dem i deres egne karakteristiske fremtræden. Vores kunder vil for de flestes vedkommende have bilerne i deres egne virksomhedsfarver og ønsker at dekorere dem med logo, mønstre eller striber,« beretter Carina Byström.


Ser frem i tiden

Lastvognsfabrikkerne har et permanent udvalg af førerhusfarver, mens personvognsproducenter kasserer gamle farver. På Volvo Trucks findes der mellem 450 og 500 farveopskrifter.

»Nogle større kunder tager visse farver til sig som deres virksomhedsfarver. Efter nogle få år køber de så nye biler og vil selvfølgelig have dem i samme farver, forklarer Carina Byström.

For Carina Byström og hendes medarbejdere på Volvo Trucks farve- og materialeafdeling er udfordringen at kunne se de langsigtede tendenser. De farver, de vælger, kommer først på lastvognene cirka 5 år senere. Den seneste tendens inden for lastvognsførerhuse er lige nu metalfarver.

»De seneste år har vi introducet omkring 20 nye metalfarver. Indtil da havde vi kun nogle få, og vi havde bemærket en stor efterspørgsel efter disse farver,« siger Carina Byström.


Skandinavisk udtryk

Også farverne i førerhusindretningen bliver udvalgt med omhu. Lige nu er farven på indretningen i Volvos lastvogne hovedsagelig grå.

»Vi holder os til farver med en varmere tone, som giver en mere hyggelig atmosfære, men samtidig ønsker vi at beholde det skandinaviske udtryk. Vi vil derfor ikke tilbyde de gul-beige farvetoner, som man f.eks. ser i amerikanske og tyske lastvogne,« siger Carina Byström.

[add:177]

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078