23948sdkhjf

DTL og ITD: Styrk kontrollen

»Køre- hviletidsreglerne er til for trafiksikkerhedens skyld, og de skal overholdes fuldt og helt. Snyd er uacceptabelt og kaster et dårligt lys over branchen, ligesom der skabes urimelig konkurrence i forhold til de vognmænd, som forsøger at overholde den komplicerede lovgivning på området. Derfor må de chauffører og vognmænd – danske som udenlandske – der snyder på vægten, straks ændre praksis og overholde reglerne. Den bedste måde at sikre det på er ved øget vejkontrol, og vi opfordrer derfor politikerne til at tilføre politiet øgede ressourcer, så kontrollen med fartskriver-snyd kan blive bedre,« siger DTL's adm. direktør, Erik Østergaard, som kommentar til omtalen af påstået snyderi med fartskrivere og køre-hviletid som optakt til et tv-program på DR torsdag aften.

I 2009 kontrollerede politiet i alt 13.000 danske og udenlandske tunge køretøjer og omkring 500 danske biler (ca. 4%). 180 udenlandske køretøjer (ca. 8%) blev noteret for køre- hviletidsovertrædelser, der dækker alt fra ubetydelige til grove køre- hviletidsovertrædelser. De konkrete tal for sager med direkte manipulation med fartskriveren kendes ikke, men det tal ligger ifølge Rigspolitiet væsentligt lavere – formentlig under 10 sager om året.

Bedre uddannelse

»Snyderiet med fartskrivere og den generelle usikkerhed i branchen omkring køre- hviletidsreglerne kalder på bedre kontrol fra myndighedernes side, måske gennem oprettelse af en særlig tungvognsmyndighed, som man har i Tyskland. Og i branchen må vi kræve bedre uddannelser af såvel chauffører som vognmænd inden for køre- hviletidsområdet. På den baggrund er det ærgerligt og uforståeligt, at transportministeren tilsyneladende med støtte fra dele af branchen netop planlægger at fremsætte et lovforslag, der sløjfer kursuskravet til nye vognmænd,« siger Erik Østergaard, der i regi af DTL arbejder målrettet på at få højnet transportbranchens uddannelsesniveau.

De få skal straffes

Hos ITD fordømmer man ligeledes snyderiet og opfordrer til at tænke nyt i den måde, kontrolindsatsen er organiseret på:

»De få, der snyder bevidst, skal findes og straffes. Resten af branchen har krav på en ensartet og effektiv kontrol, som sikrer fair og ens vilkår at konkurrere på i det daglige,« siger ITD’s formand, Mogens Therkelsen.

»I stedet for at indføre nye regler anbefaler vi at styrke kontrollen af de nuværende regler, så vi sikrer os, at de fungerer optimalt, før vi tænker i yderligere stramninger. Alt andet er useriøst og vil komplicere forholdene yderligere,« siger Mogens Therkelsen.

Del kontrollen op

Rigspolitiets Tungvognssektion deler i dag sine nuværende ressourcer ligeligt på virksomhedskontroller, hvor man gennemgår virksomhedernes køre-hvile-tids-data og på vejkontroller, hvor man kontrollerer køretøjerne. Fra ITD’s side har man foreslået oprettelsen af en selvstændig enhed under Trafikstyrelsen, som kan stå for virksomhedskontrollerne, mens Rigspolitiet herefter vil kunne styrke kontrollen på vejene.

»Virksomhedskontrollerne er ressourcekrævende og komplicerede, og en overflytning af dem til Trafikstyrelsens regi vil kunne frigive ressourcer hos Rigspolitiet, så man kan gøre begge former for kontrol endnu mere effektive,« siger Mogens Therkelsen.

[add:241]

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.073