DEBAT: Cabotage gav mening - engang
Da jeg læste om cabotagekørsel, som man ville indføre i EF (som det hed dengang) for snart mange år siden, tænkte jeg, det giver rigtig god mening - nu kan jeg, hvis jeg holder i Bari (Italien) læsse dér, evt. til Milano, og derfra få et læs stykgods til Danmark, og modsat kan en vognmand fra Italien, der er tom i Aalborg, få et læs med til Padborg og derfra køre hjem til Italien eller måske et andet EU-land - rigtig godt, både for finanserne og miljøet.
Den gode mening, man havde dengang, om at minimere tomkørsel og give vognmændende en bedre økonomi, er desvære endt i den modsatte grøft, hvor cabotagekøsel kun drejer sig om billigst mulige lønninger.
Så er det, man tænker, det gavner jo ikke miljøet eller finanserne, at der kører nogle chauffører rundt i Danmark og andre EU-lande i en måned på landevejene for måske 1800/2000 euro.
Det er jo det rene galimatias. Hvornår skal vi have kineserne til at køre (de kan måske klare den for 500 euro)? Hvor er den sunde fornuft?
Leif Therkelsen
Stationsvej 13
6622 Bække
[add:243]