23948sdkhjf

Papir-kaos ved grænseovergang

Ved Kapikule grænseovergangen, der, hvor den tyrkiske hovedvej O-3 vest for Edirne bliver til den bulgarske A1, er trafikken sat i stå med kilometervis af køer, og det giver også problemer for danske speditører.

»Det er et kæmpeproblem,« siger Niels Chr. Maibom, LEMAN International Transport A/S ifølge Danske Speditørers nyhedsbrev.

»Vores biler er i øjeblikket 2-3 dage forsinket. Vi har orden i papirerne, men problemet består i, at vore biler og biler fra andre danske og vesteuropæiske firmaer holder i kø bag biler fra transportfirmaer, som de nye regler med ICS er kommet fuldkommen bagpå.«

Kapikule er en vigtig grænseovergang for gods i transit gennem Bulgarien til resten af EU, men også f.eks. Ukraine og Rusland. Der er åbenbart mange transportører, der ikke har hørt om, at de skal præstere vognmandsvirksomhedens EORI-nummer, som er det samme som et CVR- eller SE-nummer, for at kunne indpassere.

Konsekvensen er, at chaufførerne skal ringe hjem efter oplysningerne og udfylde en formular. Det hjælper ikke noget, at alle forsendelsespapirerne er i orden: Transportøren er "Economic Operator", skal være registreret og skal kunne identificeres.

»Længere fremme er der også problemer,« fortæller Niels Chr. Maibom.

»Ved grænseovergangen Kalotina mellem Bulgarien og Serbien er der kødannelse, efter sigende på grund af indførelsen af nye systemer.«

»Situationen er en katastrofe for tekstilimportørerne, som ikke kan overholde deres leveringsterminer.«

[add:243]

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.05