DEBAT: Kursus udmærket, men ikke nødvendigt
Det 3 ugers kursus, man skal igennem i dag, er udmærket, men ikke en nødvendighed for, om man kan finde ud af at være vognmand.
Alle regler, som gælder for at kunne gennemføre en transport, vil jeg mene, at man burde kunne, inden man starter som vognmand. En af de ting, du lærer på kurset, er, hvordan man regner fragtraterne ud, men det er heller ikke så vigtigt, for langt de fleste starter op med at køre som underleverandør til et af de større vognmandsfirmaer/speditioner. Og der behøver de ikke at regne priser ud, her bliver prisen dikteret, og så kan du køre eller lade være.
Om startbeløbet er 70.000 eller 150.000 for den første tilladelse er heller ikke vigtigt, i hvert fald ikke hvis det skal stå som sikkerhed for useriøse elementer i branchen. Så skal beløbet være noget større.
Nej, det ville være meget mere givtigt, hvis man én gang for alle fik gjort op med konkursrytterne, som er den direkte årsag til branchens enorme problemer.
Hvis de virksomheder, der ikke kan regne en korrekt pris ud på en transport, ikke havde mulighed for at snyde og bedrage, hvorefter de lige starter en ny vognmandsforretning op, inden de lader den gamle lukke med al gælden, så ville der ret hurtigt blive mangel på biler, hvorefter de, der kan regne, ville anskaffe sig flere biler, hvor chaufførerne oven i købet ville blive lønnet efter den gældende overenskomst.
Men nej, det er der ikke nogen i det danske samfund, der har interesse i, for det kunne jo betyde, at deres spegepølse stiger med 10 øre.
Regeringen har i hvert fald ingen interesse i at hjælpe med en løsning på branchens problemer. Den 18/1 2011 havde de førstebehandling af L 98, som omhandler loven om mindsteløn for udenlandsk arbejdskraft som arbejder i Danmark. Loven er blevet udsat tre eller fire gange siden 2002, og går den glat igennem anden- og tredjebehandling i februar, bliver den igen udsat til 2014.
Frank Petersen, vognmand med ca. 30 års erfaring
Torvegade 101
7160 Tørring
[add:177]