DEBAT: Cabotage dræner statskassen
Redaktionen har modtaget et nyt debatindlæg:
Det er ikke kun et stort problem for transportbranchen, at "sabotagekørslen", såvel lovlig som ulovlig, har fået så stort et omfang, som den har. Den tvinger mange firmaer til at fyre chauffører, og mange vognmænd går konkurs.
Chaufførerne kan ikke få andet arbejde og må hente pengene på understøttelse. Vognmanden, der går konkurs, kan ikke betale sin gæld til Skat mm.
Altsammen går hårdt ud over den tomme statskasse. Alt imens køres transporterne nu af nogle billige østchauffører, som ikke betaler en krone i skat. Det samme er gældende for danske vognmænd, som er udflaget eller bare bruger udenlandske chauffører. Her betales der heller ikke skat til det danske samfund. Derfor står vi nu i den situation, at efterløn og pension samt ældrepleje skal spares væk.
Der tales meget om lokumsaftaler mellem vognmænd og chauffører, men den værste lokumsaftale er dog den, som vores kære politikere har lavet ved at spænde ben for det danske erhverv, som tidligere har spyttet i statskassen.
Hvis man vil redde stumperne, var det måske en mulighed at lade speditørerne, som bruger østbilerne, betale den manglede skat? Hvis regningen var stor nok, ville interessen nok dale lidt for, at transporterne skal udføres af udlændinge.
Dennis Panduro
Banevænget 18
9500 Hobro
[add:243]