Nytårsudtalelse: Kattegat-forbindelse del af valgkamp
Nytårsudtalelse fra Kattegat-komitéen:
Kattegatkomitéen mødtes i oktober for første gang med transportminister Hans Christian Schmidt. Her blev det aftalt, at transportministeren snarest muligt skal få belyst både status og fremtidsperspektiver for de igangværende analyser. På baggrund af dette skal det vurderes, om der er grundlag nok til at træffe en principbeslutning om en fast forbindelse over Kattegat, eller om der mangler yderligere analyser.
Vi oplevede en minister, der var meget positiv over for vores synspunkter, og som vil være med til at skabe grundlag for en principbeslutning om en fast Kattegatforbindelse. Det betyder, at vores målsætning om en principbeslutning i 2011 eller 2012 er inden for rækkevidde. Og jo hurtigere vi får gennemført undersøgelserne og får principbeslutningen, des færre lappeløsninger vil der blive gennemført rundt omkring på det danske transportnet.
I Kattegatkomitéen ser man nu frem til at komme nærmere en principbeslutning om en fast Kattegatforbindelse.
Mens nogle i begyndelsen så projektet som lidt af en østjysk drøm, har opbakningen i 2010 bredt sig til mange dele af Jylland.
På Sjælland er opbakningen også stor. Senest er borgmester i Høje-Taastrup Kommune, Michael Ziegler, indtrådt i komitéen, og en række sjællandske kommuner har vist deres støtte til projektet.
Tidligere på efteråret indtrådte også regionsrådsformand i Region Nordjylland, Ulla Astman, i Kattegatkomitéens formandskab.
Det er en betydelig landvinding, at så mange dele af Danmark ser potentialet og rentabiliteten i projektet. Mange har før uretmæssigt set dette som et jysk ønske. Men projektet er mindst lige så vigtigt for Sjælland og København – hvis ikke større.
Selv om Danmarks infrastrukturelle udvikling måske er en stor størrelse af skulle forstå, så er det overordnet set et så vigtigt tema, at politikerne ikke kan se bort fra det.
Nu skal politikerne tage stilling til, hvordan de to store områder – Øst- og Midtjylland og hovedstadsområdet – og dermed hele Danmark kan hægtes bedre sammen. Og så er det tydeligt, at den nuværende såkaldte H-forbindelse af motorveje i Danmark ikke længere er tilstrækkelig. Her er det en radikal større aflastning og forbedring af systemet med en fast Kattegatforbindelse i forhold til de lappeløsninger, der ellers har været på tale.
I 2011 inviteres borgere og politikere til en række møder rundt om i landet, der informerer om potentialet ved at samle Danmark til én metropol.
Der er aktuelt planlagt konferencer på Grundfos 24. januar og Ingeniørhøjskolen i Århus 28. marts, samt møder i Kalundborg i marts og i Holbæk til maj.
Jens Kampmann,
formand for Kattegat-komiteen
[add:209]