Minister skal se på objektivt ansvar
Hvis en chauffør har overholdt køre- hviletidsbestemmelserne, men f.eks. kommer til at fejlbetjene tasterne på den digitale fartskriver, så straffes ikke blot chaufføren, men også hans arbejdsgiver med en stor bøde, fordi arbejdsgiveren ifølge den stramme lovgivning har et såkaldt objektivt straffeansvar.
Det var et af flere punkter, som DTL i fredags forelagde for justitsminister Brian Mikkelsen på et møde hos DTL i København.
”Det er stort set kun transportbranchen, der er underlagt den type lovgivning, og det er DTL stærkt utilfreds med. Vi anerkender, at der kan være tilfælde, hvor objektivt straffeansvar er rimeligt, fordi en arbejdsgiver kan have presset sin chauffør med økonomisk vinding for øje,” sagde DTLs adm. direktør Erik Østergaard efter mødet.
Åbenlys urimelighed
Også dyretransportørers ansvar for transportegnethed af dyr var på dagsordenen.
”Chaufføren har i praksis det største ansvar for at vurdere, om dyr er i stand til at klare transporten, og dét selv om det er landmanden, der kender dyrene bedst efter lang tids pleje. Vurderes det efterfølgende, at et dyr ikke har været transportegnet, så straffes chauffør og vognmand hårdere end landmanden.
DTL mener, at Justitsministeren bør arbejde for en ændring af denne åbenlyse urimelighed, som også hindrer bedre dyrevelfærd. Det bør være den, der kender dyrene bedst, som skal bære hovedansvaret for at vurdere dyrets tilstand,” siger Erik Østergaard.
[add:179]