Nytårsudtalelse fra Kjøbenhavns Vognmandslaug
Kjøbenhavns Vognmandslaug har udsendt denne nytårsudtalelse:
Rigtigt mange danske vognmænd hiver økonomisk efter vejret. Ikke alene på grund af den aktuelle krise. De økonomiske klemmeskruer, som politikere har sat på det danske vognmandserhverv, er en mindst lige så væsentlig årsag til, at mange vognmænd har opgivet at fortsætte som selvstændige.
Den politiske trang til at dræne vognmændenes økonomi foregår i næsten alle afskygninger og stort set altid på områder, hvor det er muligt at tækkes en vælgerskare, som er større end den, vognmændene udgør. Populisme er nok de mest dækkende udtryk for politikernes tankegang og handlemåde.
For et par år siden var de folkevalgte på Christiansborg ved at falde over hinanden i bestræbelserne på at forhøje bøderne for at overtræde køre- og hviletidsbestemmerne. Det blev til en seksdobling af straffen – selv for petitesser som f.eks. en skrivefejl. Denne lov udmøntes stadig i praksis med udskrivning af store bøder for småfejl.
Med risiko for kæmpebøder, der specielt i den nuværende situation kan slå økonomien helt i stykker, har en række dygtige danske vognmænd og chauffører desværre valgt andre arbejdsmæssige græsgange og har overladt deres del af transportmarkedet til udenlandske kolleger. Transporterhvervet i Danmark er i den grad ved at udvikle sig til et globalt erhverv.
Det ædle grundlag for den dramatiske forhøjelse af bagatelbøderne var en forbedring af trafiksikkerheden. Desværre er vi havnet i en anden virkelighed. Mange af de udenlandske chauffører, som har overtaget transporterne – hovedsagelig østeuropæere – har ikke samme trafikkultur, som vi har herhjemme. Efter de statistiske opgørelser er det nu hver tredje gang, der sker en lastbilulykke i Danmark, at det er med en udlænding bag rattet.
De fleste danske vognmænd er overbeviste om, at nogle af de udenlandske chauffører har en noget lemfældig omgang med de danske færdselsregler. Det tror pokker. Risikoen for at blive snuppet af politiet er stort set nul. Trafikpolitikerne på Christiansborg kender udmærket til situationen, men de har valgt at holde en lav profil. Sagt på godt dansk: Der sker intet. Den manglende kontrol af udenlandske køretøjer fortsætter.
De økonomiske vilkår for det danske transporterhverv bliver ikke bedre af, at der 1. juli 2010 udskrives en kæmperegning til de vognmænd, som kører i de større byers miljøzoner. Politikerne har i al deres visdom bestemt, at også de kun tre-fire år gamle Euro3-lastbiler skal udstyres med partikelfiltre, hvis de f.eks. vil køre i København. En samlet udgift til vognmandserhvervet på omkring en halv milliard kroner.
Der er vist ikke mange andre erhverv, som i den grad får økonomiske pisk af politikerne. Samtidig får stadig flere danske transportvirksomheder at vide, at de ikke kan låne mere i banken, og at det måske er på tide at dreje nøglen om.
Naturligvis er det ikke udelukkende politikernes skyld, at den enkelte transportvirksomhed har økonomiske problemer, men det er politikerne, som drejer på de økonomiske klemmeskruer, der er afgørende for, hvor mange der kan overleve i det danske transporterhverv.
Desværre siger erfaringen mig, at vi vognmænd ikke skal forvente nytårsgaver fra Christiansborg. Mindre kan også gøre det. Vi vil være ganske tilfreds med en afgiftspause.
Oldermand Jørgen Kjeld Jensen
[add:166]