23948sdkhjf

Tachograf: Nye regler vedtaget

EU har endeligt vedtaget nye tekniske regler for den digitale fartskriver. Det sker efter vedvarende indsats fra DTL og ITD, der sammen siden 2006 har forsøgt at gøre især Kommissionen, men også Parlamentet og den internationale transportorganisation, IRU, opmærksom på det stærkt kritisable EU-regelsæt bag den digitale fartskriver.

Regelsættet bag den digitale fartskriver ramte især lastbiler med mange stop hver dag uforholdsmæssigt hårdt, fordi stop på op til to minutter straks blev noteret som køretid. På den måde stjal den digitale fartskriver kostbar køretid, uden at der er tale om køretid, og det kunne koste produktivitet for en lastbil på op til 1,5 time dagligt, påviste en fælles DTL- og ITD-undersøgelse i begyndelsen af 2007.

Meget tilfredse

Men nu har EU offentliggjort ændringer på fartskriveren, der bidrager til at løse tidsrøver-problemet. Det sker ved, at ét minut registreres som den aktivitet, der har været foretaget i længst tid i det pågældende minut. Dermed tæller minuttet ikke som kørsel, hvis man har holdt stille længere, end man har kørt.

Derudover er alarmen ved brud af pausereglen, som var relateret til det gamle regelsæt, sat ud af kraft.

»Vi er meget tilfredse med, at Kommissionen tager DTLs og ITDs kritikpunkter alvorligt. Branchen er under hårdt pres i disse år, og vi havde i særdeleshed ikke brug for, at et forkert regelsæt skulle være endnu en klods om benet. Vi arbejdede derfor i EU-systemet for – bl.a. sammen med Venstres medlem af Parlamentet, Anne E. Jensen, for at få ændret regelsættet bag den digitale fartskriver,« siger DTLs vicedirektør Morten Lindbo i en kommentar.

De nye regler træder i kraft den 1. oktober 2011.

[add:179]

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078