Nytårsudtalelse fra DI Transport
DI Transport har udsendt denne nytårsudtalelse:
Transport og infrastruktur har fået en betydelig plads på den politiske dagsorden i 2009. At politikerne har fået øjnene op for transportens betydning, afspejles tydeligst i regeringens aftale om en ”Grøn transportpolitik” fra januar 2009. Her blev der afsat 94 mia. kr. til transport og infrastruktur frem til 2020 og senere tilføjet yderligere 2,7 mia. kr. til vedligeholdelse af vejnettet.
Når vi ser tilbage på 2009, kommer vi desværre ikke uden om, at den økonomiske krise har sat et betydeligt aftryk på transporterhvervet. Heldigvis peger flere indikatorer på, at der er bedre tider på vej. USA og EU er kommet ud af recessionen, og selvom væksten fortsat lader vente på sig i Danmark, giver den positive udvikling på de vigtigste af vores eksportmarkeder håb om en snarlig bedring på vores hjemmemarked.
Hvad kan transporterhvervet vente sig af 2010? Statsminister Lars Løkke Rasmussen vil gøre Danmark til et vækstland. Regeringens Vækstforum er nedsat til at rådgive om, hvordan vi bedst ruster Danmark til fornyet vækst og konkurrenceevne. En væsentlig forudsætning er en velfungerende infrastruktur og et konkurrencedygtigt transporterhverv. Der er med andre ord ingen tvivl om, at en øget vækst vil øge efterspørgslen på transport af varer og personer.
Klimaet vil også i 2010 indtage en central placering på den politiske scene. Transporterhvervet vil blive mødt med krav om at reducere udledning af CO2. Den store politiske udfordring for 2010 bliver at få et stigende behov for mobilitet og transport til at forenes med kravet om mindre CO2 fra den samlede transportsektor. Det bliver en fælles opgave for transporterhvervet at synliggøre transportens betydning for vækst og på saglig vis argumentere for, at transporterhvervet ikke skal underlægges unødvendig regulering. Transporterhvervet har allerede vist, at der bliver gjort en stor indsats for at reducere erhvervets miljø- og klimapåvirkning. Det har vi et fælles ansvar for at gøre også fremadrettet og samtidig sikre, at det sker på den mest omkostningseffektive måde.
DI Transport vil også i 2010 løfte de konkrete udfordringer, som transporterhvervet står over for. DI Transport arbejder for at sikre de bedste vilkår for virksomheder inden for luftfarten, godstransporten, havne og havnevirksomheder over jernbanen til den kollektive transport. Bredden i DI Transports medlemskreds giver en fælles platform med den nødvendige politiske slagskraft og indflydelse.
Vi har i DI Transport det grundsynspunkt, at Danmark skal være et af de lande i verden, hvor det er bedst at drive transportvirksomhed i og ud fra. Det vil også være vores mål for 2010.
Med disse ord ønsker DI Transport alle et godt nytår!
Direktør Michael Svane
[add:177]