DTL glad for trafikplan
Den nye politiske aftale om infrastrukturinvesteringerne frem til 2020 lægger ikke yderligere byrder på transporterhvervet.
Det står klart efter, at aftaleparterne besluttede, at yderligere fire mia. kr. skulle skydes ind i regeringens oplæg på 90 mia. kr., hvoraf den ene af de fire mia. kr. skal findes ved afgiftsopkrævning hos udenlandske lastbiler og personbiler på de danske veje, oplyser DTL.
»En afgiftsomlægning kan nok øge incitamentet til at udnytte de massive investeringer i den kollektive trafik. Men for godstransporten er det afgørende, at regeringen fra starten har meldt ud, at der ikke bliver tale om yderligere belastninger af transporterhvervets rammebetingelser. Derfor er aftalens udfald positivt for os,« siger DTLs adm. direktør Erik Østergaard.
Men de 94 mia. kr. rækker desværre ikke langt nok i forhold til det massive behov, der er for investeringer i infrastruktur.
»Vi roser de nye principper om en rullende langtidsplanlægning og en infrastrukturfond med øremærkede midler, men vi beklager, at der stadig er alt for få penge til at modvirke trængslen på vores veje i de kommende år. De fleste af de 94 mia. drejer sig om vedligehold samt investeringer, der alligevel skulle have været foretaget,« siger Erik Østergaard.
DTL er dog også glade for, at motorvejene bliver udvidet flere tiltrængte steder i Danmark – f.eks. ved Vejlefjordbroen, på Vestfyn og på flere vigtige indfaldsveje i hovedstadsområdet.
[add:145]