Modulvogntog: Vognmænd må køre alt for langt
DTL-medlemmer, placeret få hundrede meter fra det godkendte vejnet til modulvogntog, må køre 10, 20 eller 50 km for at komme til en godkendt havn eller transportcenter med almindelige lastbiler for at kunne koble om til modulvogntog, oplyser DTL.
Det gør det langt mindre attraktivt for disse medlemmer at køre med de nye miljøvenlige modulvogntog. Det gælder for eksempel fragtmand Flemming Werner Jensen, Sax-Trans i Sakskøbing:
»Vores terminal i Lolland Falster Distributions- og logistikcenter ligger 300 meter fra motorvejsafkørslen, men da det sidste stykke landevej ikke er godkendt til modulvogntog, er vi nødsaget til at køre fra motorvejen 20 kilometer før.
Her skal vognene omkobles og køres videre i flere etaper. Det betyder på årsbasis 150.000 spildkilometer. Det er både spild af ressourcer og dyrt for miljøet,« siger direktør Flemming Werner Jensen.
»Som forsøget ser ud i dag, går samfundet glip af store CO2-besparelser. For at få en større miljøgevinst må forsøget udvides, så langt flere transportvirksomheder får direkte adgang til modulvogntogsnettet. CO2-besparelsen øges, jo mere der åbnes for adgangen,« mener DTLs cheføkonom Ove Holm.
DTL har derfor opfordret Transportministeriet til hurtigst muligt at iværksætte den allerede aftalte udvidelse til en række havne og transportcentre. Desuden bør der åbnes for, at virksomheder, der ikke umiddelbart ligger i en af de godkendte havne eller transportcentre, kan søge om at få adgang til forsøget fra deres egen adresse.