Mere kontrol af vognmænd
»Transportorganisationerne har et ønske om at sikre, at reglerne om køre-hviletid og kontrolapparat efterleves, således at alle de grundlæggende hensyn, herunder til sikkerhed og sundhed samt trafiksikkerhed, fastholdes. Vi tror på, at dialog mellem erhverv og myndigheder fortsat er en god og farbar vej til at opnå dette resultat.«
Sådan lyder udgangsbønnen i et fælles høringssvar fra DTL, ITD og DI Transport på justitsministerens oplæg til en ændring af færdselsloven, der yderligere skal lempe håndhævelsen af køre- og hviletidsreglerne, oplyser DTL.
»DTL erfarer nu, at justitsminister Brian Mikkelsens lovforslag om lempelser i køre-hviletids- og kontrolapparatreglerne er godkendt på et ministermøde og bliver fremsat en af de nærmeste dage. Vi har en forventning om, at det kommende lovforslag afspejler, at han har lyttet til erhvervet,« siger DTLs vicedirektør Morten Lindbo.
Meget mere kontrol
Myndighederne vil i de kommende år øge kontrollen ganske intensivt. Det vil ifølge Rigsadvokaten indebære, at der med virkning fra 1. januar 2009 skal kontrolleres 440.000 arbejdsdage.
Den digitale fartskriver og Rigspolitiets nye it-værktøjer vil indebære en minutiøs kontrol af køreskiver og digitale data fra de udpegede virksomheder. Det betyder efter organisationernes opfattelse, at man vil se kontrolresultater, der vil registrere selv den mindste og betydningsløse forseelse.
»Hvis det sammenholdes med det nuværende mekaniske system til udmåling af bøder, frygter vi i alvorlig grad for erhvervets, herunder ikke mindst chaufførernes, retssikkerhed,« siger Morten Lindbo.
[add:102]