I Tyskland taler man med chaufførerne
Fredagens artikel “Møde med minister udsat” har fået Bjarne Märcher til at sende dette indlæg:
“Det er dog helt utroligt, at hver gang det drejer sig om et erhverv, som er i faresonen for at dø, fordi man ikke kan få mennesker til at udføre et stykke arbejde, hvor man på forhånd ved, at det kan koste både hus og hjem at lave en lille fejl, så haster det ikke.
Men det er måske også mere vigtigt, at Justitsministeriet haster nogle utopiske sager igennem som loven om lommeknive ,selv om alle ved, at hvis du vil ud for at slå nogen ihjel, tager du en kniv med alligevel.
Men det har måske noget med viljen at gøre, at man hverken vil, eller har tid til, at kigge på hverken dummebøder eller tachograffejl.
Nu kører jeg selv i Tyskland til daglig og taler af og til med det tyske motorvejspoliti, det såkaldte BAG. De har åbenbart den mening, at man så vidt muligt skal tale med de forskellige chauffører, som man stopper, uden man som herhjemme helst skal fratages retten til at passe sit arbejde.
Helt ærligt kan jeg egentlig godt forstå, at der er adskillige danske vognmænd, der udflager, da man jo åbenbart er bedre beskyttet på tyske nummerplader, også når man kører i Danmark, da man som det første ikke kan indkalde til virksomheds kontrol, som man kan i Danmarkk.
Og for det andet stopper man jo nok også hellere en dansk lastbil end en på tyske plader her i landet."
Bjarne Märcher
Formand for godsbrancheklubben under 3F Transport Logistik og Byg Århus
Næstformand i Eksportchaufførernes Landsklub
[add:100]