Problemer for biobrændstof
»Skal lastbilerne køre på biobrændstof, skal det være en reel gevinst for miljøet.«
Det siger DTLs adm. direktør Erik Østergaard i anledning af, at EUs miljøkommissær Stavros Dimas har erkendt, at der er problemer med det såkaldte 1. generations biobrændstof, der bl.a. udvindes af planter.
Miljøkommissæren har givet udtryk for, at de miljømæssige og sociale problemer skabt af øget brug af biobrændstof er større, end EU nok havde forestillet sig, fremgår det af en pressemeddelelse fra DTL.
Skal dække 10 procent
EUs medlemslande besluttede sidste år, at biobrændstoffer skal dække 10 procent af EUs totale brændstofforbrug inden 2020. Nu venter man på EU-Kommissionens forslag til, hvordan det mål konkret skal nås. Forslaget ventes fremlagt om få dage.
»Transportbranchen er ikke tjent ved at udskifte råolie med biobrændstof, hvis det skaber de samme miljømæssige og andre sociale og økonomiske problemer. Men vi har set, at der er forventninger om, at de såkaldte 2. generations biobrændstoffer vil kunne levere et bedre og renere produkt – og dermed undgå disse negative effekter,« mener Erik Østergaard.
[add:4]