23948sdkhjf

Opfordring til Færdselsstyrelsen: Kom igang

I fredags efterlyste chefkonsulent Lis Caspersen, Færdselsstyrelsen her på siden eksempler på såkaldte lokumsaftaler, hvor overenskomsten ikke overholdes.

Det har fået vognmand Christian Jensen, Frederikshavn til at sende denne kommentar:

"Jeg skal ikke starte med at påstå, at Lis Caspersen lever i en anden verden, for selvfølgelig gør hun ikke det. Det ville da også være mærkeligt, når nu netop Lis Caspersens hverdag er sager om overholdelse af reglerne omkring den grønne tilladelses krav som sådan.

Men jeg vil alligevel påstå, at der er en lille forskel i den oplevelse, fru Caspersen har, og den erhvervets udøvere har.

Man må jo huske på, at hver eneste sag, som rejses af bl.a. 3F om underbetaling, er og bliver en omgåelse af kravet i forbindelse med den grønne tilladelse om at aflønne efter reglerne.

Og det er da efter 3F's egne udtalelser et meget stort antal, omfattende meget store pengebeløb, der år ud og år ind afgøres med efterbetaling til følge, altså så også en overtrædelse af kravet til den grønne tilladelse.

Dermed selvfølgelig ikke være sagt, at dette skal medføre en frakendelse af de grønne tilladelser. Men en overtrædelse, der alligevel lønmæssigt har været i kategorien lokumsaftale.

At det så er en besynderlig omvendt moral, der er herskende hos 3F og deres medlemmer, nemlig den, at 3F først træder ind i sagen, når skaden, om man kan sige så, er sket.

Hvorfor er 3F medlemmet ikke klædt på hjemmefra til at sætte hælene i, inden det sker og forlange den løn, han pludselig efterfølgende godt ved hvad er. Der ligger en uløst opgave for 3F af stort omfang.

Jamen, det har forhåbentlig heller ikke forbigået fru Caspersens opmærksomhed, at nogle transportører her på denne side, endda af fri vilje, har stået frem og erkendt at aflønne efter eksportoverenskomsten, til trods for det ene og alene handlede om at køre national kørsel.

Ja, pågældende har endda påstået sin ret hertil i ganske åbne og forståelige vendinger. Ja, det skulle da set med mine øjne være mere end en god anledning til at foranledige Færdselsstyrelsen i samarbejde med Told og Skat til at lave en lille rask undersøgelse hos pågældende.

Lis Caspersen må jo også forholde sig til, at vognmænd og chauffører ikke er en samfundsgruppe, der har tradition for at gå og anmelde hinanden. Derfor vil sådanne tilfælde, som der omtales, jo altid være på et rygtestadie, på lige fod med så mange andre rygter.

Som man så i øvrigt har meget svært ved at komme videre med hos de relevante myndigheder og sikkert også hos fru Caspersen.

Men er der en ændret opfattelse af det hos Færdselsstyrelsen, således at man tager seriøse og rimeligt faste oplysninger alvorligt og vil agere derudfra, så kan jeg love jer for, at så er vi leveringsdygtige i navne og adresser, hvor vi ved, at I ikke spilder tiden.

Jeg har hos mig selv liggende bevis sort på hvidt, hvordan det foregår hos et navngivet firma.

Jeg skal til slut gentage, hvad jeg har fremført mundtligt såvel som skriftligt over for Told & Skat region nord om at starte en undersøgelse her i Frederikshavn, Skagen, Hirtshals og Hjørring området.

Med det utrykkelige krav om, at undersøgelsen starter her hos os i Cj Transport og Fiskelogistik Gruppen A/S.

Jamen, er det så ikke bare med at komme igang, så vi kan få bekræftet eller afkræftet vores påstande."

Med venlig hilsen
Christian Jensen
Nordvej 12
9900 Frederikshavn
[add:38]

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.093