Under et år til partikelfiltrene kommer
Det skønnes, at et sted mellem 8.000 og 12.000 tunge køretøjer bliver berørt at den miljøzone, der indføres 1. september 2008 og går ud på, at sundhedsskadelig forurening fra dieseldrevne lastbiler og busser på over 3 tons skal mindskes ved at stille krav om partikelfiltre på motorerne.
Og der bliver med garanti pres på, når vognmænd og entreprenører skal sikre sig, at deres respektive køretøjer er forsynet med de nødvendige filtre forud for lovens ikrafttræden. Det vurderer i hvert fald Jørgen Komi, der er teknisk direktør i Komi Contractor Supply på Amager.
Han forudser, at der fra midten af næste år nemt kan opstå flaskehalslignende problemer á la dem, som de fleste bilister kender fra vinterdæksproblematikken – når den første sne falder, skal alle bilister have en tid hos dækcentret.
Der findes allerede nu en række filterløsninger på markedet. Jørgen Komi har valgt at koncentrere sig om finske Finnkat, der ikke filtrerer ved hjælp af additiver, men gennem det specielle katalysator-coatede keramikfilter.
[add:15]