23948sdkhjf

Chauffører blev vognmænd

Mail Boxes udspringer i Danmark fra transportfirmaet DanX i Kastrup, som lever af nat-distribution og service-logistik til danske virksomheder, blandt andet trykkerier og foto-laboratorier.

Den tidligere logistikchef i DanX, Kristian Skov, bliver direktør i Mail Boxes. Og at en del af konceptet i begge virksomheder er den amerikanske drøm om at få foden under eget bord, vidner om, at DanX for nylig tilbød alle sine chauffører at blive selvstændige vognmænd i stedet for lønmodtagere.

"Vi havde indtil for nylig vores egen vognpark med 22 Mercedes Sprintere, men gav vore chauffører det tilbud at blive selvstændige. 80 pct. sagde ja, og det er mit indtryk, at overgangen fra at være lønmodtagere til selvstændige, er forløbet utroligt godt," fortæller Kristian Skov.

Ingen synlig forskel

Kristian Skov er egentlig lidt overrasket over, at så mange chauffører sagde ja, for der var tale om "en pæn stor investering," til bl.a. køb af bilerne.

"For kunderne er der ingen synlig forskel, Sprinterne har beholdt vores firmalogo, og uniformerne er de samme. For chaufførerne er der selvfølgelig tale om en hel del ekstra papirarbejde, men det hører jo med til at blive selvstændig," siger han.

Helt ny teknik

At DanX på mange måder kører på nye veje, vidner også om, at Kastrup-firmaet var en af de første transportvirksomheder i Europa, som indførte et GSM-baseret stregkode-system, udviklet specielt til DanX af Connective, som er specialister i edb-løsninger til transportbranchen.

Kort fortalt har hver enkelt af kunderne sit eget stregkodenummer. Da firmaet oftest leverer om natten, hvor de ansatte er gået hjem, kan chaufførerne ikke få en kvittering på, at de har været der og afleveret en pakke. Det er løst ved, at hver pakke, som afleveres eller hentes, registreres ved, at chaufføren aflæser stregkoden på fragtsedlen.

Hos hver kunde sidder en stregkode på døren, den læses ind og fungerer som en elektronisk kvittering på, at chaufføren har været der – og hvornår. Informationen samles i hånddatamaterne, som via GSM sendes til kontoret.

Dyrt

"Systemet har været dyrt at udvikle, og der er ikke de store besparelser i det. Men det har givet øget sikkerhed i leveringen, og systemet har bl.a. medført, at vi har fået en del nye kunder, vi måske ellers ikke ville have fået," siger Kristian Skov til Lastbil Magasinet.

Læs også: "Ny konkurrent til Posten"

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.072