Trods mobilen: Nødtelefoner ikke på vej ud
"Modsat hvad mange tror, viser vore undersøgelser, at nødtelefoner langs motorvejene faktisk bliver brugt – trods det, at næsten alle i dag har en mobiltelefon. Derfor har vi ingen aktuelle planer om at sløjfe dem."
Det siger ingeniør Niels Erling Larsen, Vejdirektoratet, til Lastbil Magasinet, på baggrund af, at Vejdirektoratet er gået i gang med en modernisering af hele nødtelefon-systemet.
Dels forbedres de eksisterende telefoner, og dels afprøves nye typer med bedre faciliteter og et mere tidssvarende design.
52 opkald om dagen
Vejdirektoratet har før haft planer om at nedlægge nødtelefonerne, set på baggrund af mobiltelefonens fremmarch.
Bl.a. viste en undersøgelse fra 2001, at der på det danske motorvejsnet dagligt i snit var 52 opkald fra en nødtelefon – fra de i alt 1150 nødtelefoner herhjemme. Året før var tallet 74.
"Så de bliver da brugt, om end ikke voldsomt meget. Vi har også lavet en spørgeskema-undersøgelse, som fik et lidt pudsigt resultat. Den viste nemlig, at selv om forsvindende få brugte nødtelefonen, ønskede 70 pct. af de adspurgte alligevel, at vi ikke sløjfede telefonerne," siger Niels Erling Larsen.
Tryghed
Hovedårsagen til, at der ingen aktuelle planer er om at sløjfe telefonerne, er, at de 1150 telefoner tilsyneladende giver en fornemmelse af tryghed for både bilister og lastbilchauffører.
"Det er jo med til generelt at øge trafiksikkerheden. Og der findes jo også situationer, hvor man har glemt sin telefon, eller den er løbet tør for strøm. Desuden må vi også tænke på udenlandske bilister og lastbilchauffører, som ikke har mobildækning i Danmark," siger Niels Erling Larsen.
I øvrigt betyder moderniseringen af nødtelefonerne, at politiets alarmcentraler bliver aflastet, idet langt de fleste opkald er fra bilister, som "bare er gået i stå". Opkaldene går fremover til et trafikcenter, som sørger for, at der bliver sendt hjælp af sted.
Alvorlige opkald ekspederes videre til politiets alarmcentral.
Nye motorveje også med nødtelefoner
En nødtelefon skal virke, hvis man pludselig får brug for den. Derfor er der hidtil blevet foretaget manuelle sikkerhedscheck, hvor hver telefon checkes igennem én gang om året, men denne løsning er særdeles dyr.
De nye nødtelefoner kontrolleres derfor automatisk via en central.
Og at nødtelefonernes dage ikke er talte – heller ikke når det gælder nye motorvejsprojekter – vidner om, at den nye motorvej mellem Odense og Svendborg, der åbner i 2007, ifølge Niels Erling Larsen også forsynes med nødtelefoner.