Medvirkeansvar på vej
Medvirkeansvar er så småt på vej i transportbranchen.
Europaparlamentet og Ministerrådet blev mandag enige om den endelige tekst til direktivet om arbejdstid, som der har været meget debat om. Heraf fremgår det, at speditører og afskibere også skal holdes ansvarlige for, at de nye arbejdstidsregler for bl.a. chauffører bliver overholdt.
Den gennemsnitlige ugentlige arbejdstid for chauffører må for fremtiden ikke overstige 48 timer. Der vil dog kunne arbejdes i op
til 60 timer på en uge, hvis et gennemsnit på 48 ugentlige timer ikke overskrides over en fire måneders periode.
Arbejdstiden vil ifølge direktivet blandt andet omfatte af- og pålæsning, rengøring, vedligeholdelse og opretholdelse af køretøjets sikkerhedsstandard og alle administrative rutiner med politi og toldvæsen.
De selvkørende
Dansk Transport og Logistik oplyser, at de selvkørende vognmænd vil blive omfattet af arbejdstidsreglerne senest syv år efter ikrafttrædelsen af direktivet. Men Kommissionen skal senest efter fem år komme med en rapport om konsekvenserne af, at de selvstændige ikke er omfattet. Kommissionen vil herefter kunne foreslå, hvordan de selvstændige skal omfattes af arbejdstidsreglerne – eller endda at de slet ikke skal omfattes alligevel, skriver DTL på foreningens hjemmeside.
»Vi fik ikke, hvad vi ønskede med hensyn til at få de selvstændige omfattet af reglerne fra første dag,« siger vicedirektør Morten Lindbo til DTL’s hjemmeside. »Men signalet om ansvar for alle aktører i transportkæden er godt. Og undtagelsesbestemmelserne giver gode muligheder for, at arbejdsmarkedets parter her i landet – som det er tradition – kan få strikket noget fornuftigt sammen. Derfor er det meget vigtigt, at den danske aftalemodel bevares.«