Roser fra Færdselsstyrelsen
Ib Rasmussen mener, at DTL gør det helt rigtige ved at kalde sine tropper til orden og samtidig opfordre medlemmerne til at overholde reglerne i fremtiden.
Han hilser desuden politiets løfte om, at man snart igen vil kontrollere kran- og blokvognstransporter, velkommen.
"Jeg skal også nok lige sige, at ERFA gruppens forslag ikke vil hjælpe på det utilfredsstillende resultat af kontrollen, hvor 15 køretøjer mødte frem uden tilladelser. Det forhold vil en ændring af bekendtgørelsen ikke ændre på," påpeger Ib Rasmussen.
Tror ikke helt på ideen
Ib Rasmussen tvivler også på, om forslaget nu også vil forenkle tingene.
"I dag er der to regelsæt – en bekendtgørelse til vognmændene og et cirkulære til politiet, og jeg kan ikke se, at det er 110 procent forenkling at få dem skrevet sammen til flere sider," siger han.
Ib Rasmussen mener heller ikke, at vognmændene kan bruge politiets anvisning til noget. Han siger dog, at man i Færdselsstyrelsen er parat til at tage en snak med branchen.
P.t. er der travlt i styrelsen, fordi regeringsskiftet betyder, at flere ting skal flyttes over i justitsministerens regi.
Der kan være forskel
At tilladelserne kan svipse fra én politikreds til den næste, når der er tale om transporter, som kører gennem flere kredse, er et velkendt problem, som Ib Rasmussen har hørt om. Han påpeger, at det er det samme regelsæt, der er tilsendt alle politimestre.
"Vi er vidende om, at der kan være forskel. Og folk er tilfredse med forholdene i de kredse, hvor politiet er flinke, mens vognmændene er utilfredse i de kredse, hvor tilladelserne behandles mere strengt," siger chefen.
Ib Rasmussen påpeger, at skal tingene ordnes centralt og dermed føre til en mere ensartet udstedelse af tilladelser over hele landet, så skal justitsministeriet på banen, da det er her kompetencen ligger.