Kontrol bliver et varmt emne
”Jeg synes, det i orden med kontrollen. Loven skal overholdes, men nu skal vi så til at finde ud af, hvad vi kan lære af den,” siger Frank Segall, formand for KRAN-BLOK ERFA gruppen i DTL regi.
Formanden mener, at det hele vil blive lidt nemmere for alle parter, hvis der kommer en samkøring af blokvognsreglementet og cirkulæret vedrørende tilladelserne til de helt store og tunge blokvognstransporter.
”Det vil gøre det hele mere gennemskueligt. I gruppen har vi i mange år presset på for at få et mere overskueligt regelsæt,” pointerer formanden.
Reglementet for blokvognskørsel blev senest revideret i 1997. Forud var gået ti års arbejde.
To år gammelt forslag
For to år siden sendte gruppen forslaget om en ny regelforenkling til Færdselsstyrelsen. Det indeholder i øvrigt også klare krav til ledsagerbilerne og deres chauffører. Et område der ifølge formanden trænger til en stramning. Men indtil nu har man ikke hørt fra styrelsen.
”Vi har også i mange år slået på, at der bør være to centrale steder – et øst og et vest for Storebælt, hvor der udstedes transporttilladelser til transporter, der går gennem flere politikredse. Derved får ansatte ved politiet også bedre indsigt i, hvad der kører rundt,” mener Frank Segall.
Hjælper medlemmerne
ERFA gruppen arrangerer hvert år i februar kursus for chauffører, hvor også politiet deltager. Men det er kun for medlemmer af KRAN-BLOK.
”Gruppen repræsenterer dem, som er professionelle, men der står mange udenfor. Vi kan ikke se af tallene fra kontrollen, om det er vore medlemmer, som er stoppet. Men jeg tror, at nogen af de udenforstående i branchen tror, at når de kører med en blokvogn, så kører de bare med en almindelig sættevogn, der er lidt længere. Det er vigtigt at få mere viden om området ud til de mennesker,” pointerer formanden.
Lastbil Magasinet vil følge op på tingene vedrørende ERFA gruppens to år gamle forslag.
Læs desuden: ”Michael Svane: ”Rystende forhold ved kran- og blokvognstransporter” og ”Michael Svane: Helt utilfredsstillende.”